Hotell- och restaurangfacket välkomnar papperslösas rätt till vård och skolgång

Hotell- och restaurangfacket välkomnar många delar i regeringens och miljöpartiets överenskommelse kring migrationspolitiken - men saknar åtgärder för att minska missbruket av migrerande arbetskraft.

-Vi ställer oss mycket positiva till att regeringen och Miljöpartiet äntligen vågar sätta ner foten i frågan om papperslösas rättigheter. Vi vet att många papperslösa arbetar inom vår bransch och ser positivt på att rättigheterna stärks för en redan utsatt grupp, säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Hotell- och restaurangfacket har tidigare uppmärksammat problematiken kring att oseriösa arbetsgivare utnyttjar de människor som kommer till Sverige som migrerande arbetskraft. Regeringen och Miljöpartiet konstaterade att nuvarande lagstiftning kvarstår men hänvisade i detaljerna till utredningen om Cirkulär Migration som kommer i maj.

-Vi ser att regeringen med ganska lätta åtgärder skulle kunna styra upp regelverket för att undvika att dessa människor hamnar i kläm. Bland annat handlar det om att säkerställa att Migrationsverket också följer upp de beslut de fattar och att rättigheten att vara i Sverige och arbeta inte hänger på en enskild arbetsgivare.

-Vår förhoppning är att man tar sitt ansvar och ser fram emot att de frågorna omhändertas inom ramen för utredningen om cirkulär migration, avslutar Ella Niia.

Ella Niia, förbundsordförande HRF, 070 – 652 24 33 Lovisa Lagerström Lantz, kommunikationschef HRF, 070 -592 45 46 ________________________________________