Hotell- och restaurangfackets kongress ställer krav på Novotel-hotell i Kanada

Hotell- och restaurangfackets kongress gjorde den 21 november följande uttalande:

”Det har kommit till vår kännedom att ledningen på hotell Novotel Mississauga, hotell Novotel North York och hotell Novotel Ottawa i Kanada kontinuerligt beter sig oacceptabelt och försöker hindra de anställda när de organiserar sig fackligt och kämpar för fackligt erkännande och förhandlingsrätt - krav som stöds av en stor majoritet av personalen.

Anställda har sparkats, bestraffats eller fråntagits skift eller arbetstid när de öppet uttalat sitt stöd för facket. Trakasserierna har fortsatt också efter att en oberoende omröstning genomförts och kommunfullmäktigemedlemmen Maria Augiameri den 20 september intygat att facket har fortsatt stöd av en stor majoritet på de tre hotellen.

Detta beteende strider mot Accors globala ramavtal med IUL om fackliga rättigheter. I detta avtal åtar sig företaget att ”inte motarbeta försök att organisera de anställda fackligt”. Det strider även mot FN-organet ILO:s konventioner, FN:s riktlinjer för företagande och mänskliga rättigheter samt OECD:s riktlinjer för multinationella företag.

Hotell- och restaurangfackets kongress kräver att Accor genast:

- Säkerställer att andan och bokstaven i avtalet om fackliga rättigheter efterlevs i alla kontakter, nu och i framtiden, med Accors anställda i Kanada och resten av världen, i synnerhet löftet att inte motarbeta de anställdas försök att organisera sig fackligt.

- Offentligt bekräftar företagets neutralitet och frivilligt erkänner facket på de berörda hotellen eftersom en majoritet vill bilda fackförening.

- Återanställer fackliga sympatisörer som sparkats sedan organiseringskampanjen offentliggjordes i november 2008 samt lönen och villkoren återställs för dem som straffats genom att fråntas skift eller arbetstid.

Vi följer utvecklingen på de tre Novotel-hotellen i Kanada.”

Uttalandet är antaget på Hotell- och restaurangfackets kongress 2011-11-21

Ella Niia, förbundsordförande HRF, 070 – 652 24 33
Lovisa Lagerström Lantz, kommunikationschef HRF, 070 -592 45 46

Hotell- och Restaurangfacket, HRF, organiserar anställda på hotell, restauranger, barer, nattklubbar, kasinon, konditorier, cateringföretag, bingo- och bowlinghallar, konferens- turism- och nöjesparksanläggningar. Medlemmarna jobbar inom en mängd yrken. Förbundet bildades 1918.