HRF positiva till trepartssamtal

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson presenterade idag en rad förslag för att underlätta nyanländas etablering på arbetsmarknaden. Hotell- och restaurangfacket (HRF) ser positivt på avsikterna med förslagen och särskilt när det gäller trepartssamtal mellan fack, arbetsgivare och staten.

I hotell- och restaurangbranschen råder det redan stor brist bland annat på utbildade och erfarna kockar. Personalomsättningen är stor och omkring en fjärdedel lämnar branschen årligen. HRF varnar för att hotell- och restaurangbranschen kan få svåra problem med den långsiktiga kompetensförsörjningen vilket kan hämma branschens goda tillväxt. Regeringens förslag om att underlätta validering och kompetensförsörjning är därför välkomna.

-  Det är positivt att vi som part får vara med och utforma validering och snabbspår så att det passar just vår bransch, säger Therese Guovelin, förbundsordförande i Hotell- och restaurangfacket. Det är akut brist på kockar och en alldeles för hög personalomsättning i branschen.

Patricia Widergren, pressekreterare HRF, 070- 48 48 100