HRF samlas till kongress med fokus på framtiden

När Hotell- och restaurangfacket imorgon inleder sin 26 ordinarie kongress är det med fullt fokus på framtiden. Utmaningen ligger i att gå ifrån ord till handling i ett par för förbundet avgörande frågor.

-Den vardag som de allra flesta av våra medlemmar möter ute på sina arbetsplatser är en tuff vardag. Det är inte snack om det. Det är långa arbetspass, osäkra anställningar och allt för lite betalt.

-Därför behövs vi ute på arbetsplatserna. Vi har den senaste tiden skaffat oss en hyfsat god koll på vilka förväntningar anställda i branschen har på oss som fackförbund. Och vi kommer att fortsätta det arbetet. Fokus på kongressen ligger i att hitta vägen dit. Vi måste omsätta orden till praktisk handling, säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket.

Under det senaste året har HRF genomfört ett omfattande arbete med djupintervjuer, undersökningar och lyssnar-arbete för att få en bättre bild av omvärldens syn och förväntningar på facket generellt och HRF specifikt. Som ett resultat av undersökningarna har HRF bland annat förändrat sitt arbetssätt för att klara av att vara ännu mer närvarande på arbetsplatserna.

-Vi har en väldigt tuff period bakom oss med stora förändringar i den politik som påverkar oss och våra medlemmar. Vi har tappat många medlemmar samtidigt som vi verkar i en bransch som växer och utvecklas. Det ställer stora krav på oss som förbund, säger Ella Niia.

-Det HRF som jag och den avgående förbundsstyrelsen ser framför oss är ett HRF som återigen finns och agerar ute på våra arbetsplatserna. Som spelar roll i människors vardag. Vi har påbörjat resan dit. Min förhoppning är att kongressen kan ta oss ytterligare ett par steg i rätt riktning, säger Ella Niia.

Frågor som bland annat kommer att avhandlas inom ramen för den rapport som förbundsstyrelsen lagt till kongressen är arbetsmetoder, prioriteringar, maktfördelning, förhandlingsrätt, kommunikation och politiska ställningstaganden.

Media är välkomna att besöka kongressen.

Datum: 18-21 november

Plats: Lärarnas Hus, Stora Essingen Stockholm

Anmäl gärna ert besök till Lovisa Lagerström Lantz, 070 – 592 45 46 eller på lovisa.lagerstrom.lantz@hrf.net

Tider ur programmet:

Fredag 18 november

13.00 Kongressens inledande

15.30 Håkan Juholt talar till kongressen och grillas av två HRF:are

Lördag 19 november

9.00 parallella workshops för kongressombuden

13.15 Val av förbundsordförande

Därefter diskussion om kongressrapporten

Söndag 20 november

13.15 Wanja Lundby Wedin, LO, talar till kongressen

Måndag 21 november

8.30 Hans-Olof Nilsson, IUL, talar till kongressen

10.00 ca Gabriel Wikström, SSU, talar till kongressen

Kongressrapporten beslutas om.

15.00 Kongressens avslutande

Kongressen sänds också live på www.hrf.net/kongress2011

Ella Niia, förbundsordförande HRF, 070 – 652 24 33
Lovisa Lagerström Lantz, kommunikationschef HRF, 070 -592 45 46

Hotell- och Restaurangfacket, HRF, organiserar anställda på hotell, restauranger, barer, nattklubbar, kasinon, konditorier, cateringföretag, bingo- och bowlinghallar, konferens- turism- och nöjesparksanläggningar. Medlemmarna jobbar inom en mängd yrken. Förbundet bildades 1918.