HRF tar ansvar för branschen

Hotell- och restaurangfacket (HRF) vill inte försvåra eller fördyra säsongsanställningar i besöksnäringen. Detta felaktiga påstående sprids av Visita (tidigare SHR) i årets avtalsrörelse. HRF har genom åren medverkat till att avtala fram konstruktiva lösningar för flexibla anställningsvillkor.

-         Vår bransch är säsongsbetonad, säger Malin Ackholt, avtalssekreterare i Hotell- och restaurangfacket. Det vore att skjuta sig i foten att försvåra säsongsanställningar – vi har aldrig krävt såna dumheter. Vi vill ta bort en teknisk detalj som idag saknar praktisk betydelse. Visita borde ta sitt ansvar för alla de unga som idag lämnar branschen på grund av de usla villkoren.

Hotell- och restaurangfacket har genom åren bidragit till många lösningar som gör anställningsvillkoren oerhört flexibla i branschen. HRF skrev till exempel ett särskilt avtal med dåvarande SHR redan 2006 som skulle garantera att branschen kan fortsätta att säsongsanställa, när det då pågick en politisk diskussion om att begränsa dessa möjligheter. HRF insåg att detta kunde bli ett problem för besöksnäringen, som många gånger har ojämn beläggning beroende på säsong.

-         Arbetsgivarna skarvar med sanningen genom att påstå att vi inte förstår branschens villkor. Vi fattar väl att man inte åker skidor på sommaren och att skärgården har flest turister sommartid. Men i årets avtalsrörelse smutskastar Visita oss i media istället för att på ett konstruktivt sätt lösa knutarna oss emellan avtalsmässigt, säger Malin Ackholt.

Malin Ackholt, avtalssekreterare, HRF, 070 - 583 33 58
Patricia Widergren, pressekreterare HRF, 070 - 48 48 100