HRF varslar om strejk på LSG

Varslet berör cirka 180 anställda som arbetar med catering till tåg och flyg.

Sent i fredags eftermiddag bröt förhandlingarna mellan Hotell- och restaurangfacket och Svenska Flygbranschen ihop gällande avtalet för LSG Sky Chefs Sverige AB. Som en konsekvens av att man inte har kunnat komma överens i förhandling har Hotell- och restaurangfacket idag varslat om strejk.

Varslet berör cirka 180 anställda på sammalagt 6 arbetsplatser:

• Arlanda flygplats och Centralstationen i Stockholm
  • Landvetter flygplats och Centralstationen i Göteborg
  • Sturup flygplats och Centralstationen i Malmö

Om parterna inte kommer överens innan den 23 november klockan 10.00 bryter strejk ut på ovanstående arbetsplatser. Om varslet om strejk faller ut innebär det blockad mot nyanställning, strejk och arbetsnedläggelse för all personal vid aktuella företag samt blockad mot inhyrning av personal. Alla av konflikten berörda arbetsuppgifter förklaras samtidigt i blockad. Arbetsnedläggelse och blockaden gäller även om arbetet överlåts på annan.

- Det här borde egentligen inte vara något problem. Avtalet med LSG ligger sent i avtalsrörelsen och vårt avtalskrav ligger i nivå med tidigare tecknade avtal. Trots det vägrar LSG att göra upp med oss, säger Chaker Nassar, ombudsman och ansvarig för förhandlingen på Hotell- och restaurangfacket.

-  Vi har stor förståelse för den situation som flygbranschen befinner sig i just nu och vilken press det ställer även på underleverantörer till flyget. Men LSG har förhalat förhandlingarna länge nog nu, det drabbar de anställda och nu måste vi få till en överenskommelse, säger Chaker Nassar.

Malin Ackholt, avtalssekreterare, HRF, 070 – 583 33 58
Chaker Nassar, ombudsman HRF, 070 – 070 – 168 98 78