Ny TEMO-undersökning: Starkt stöd bland allmänheten för höjda löner och fasta heltidsjobb också på hotell och restauranger

Anställda inom hotell- och restaurangbranschen bör få minst lika mycket eller mer i löneförhöjning, i kronor räknat, som t ex Handels har fått i sitt nya avtal. Dessutom bör man skriva in i avtalet att det ska bli lättare att få fast heltidsanställning. Det visar en helt färsk undersökning bland allmänheten, där TEMO har låtit 1 028 svenskar svara på frågor om avtalsrörelsen inom hotell- och restaurangbranschen, som förväntas avgöras nu under helgen.

TEMO-undersökningen, som genomfördes den 11-17 april, visar bland annat: ? Nio av tio stödjer Hotell- och restaurangfackets krav på rejäla löneförhöjningar: - 35% anser att anställda inom hotell- och restaurangbranschen bör får högre lönepåslag – i kronor räknat – än det som andra branscher redan har kommit överens om. - Utöver dessa, anser 56% att vi bör få lika stor löneökning som andra. - Endast två procent anser att hotell- och restauranganställda ska få mindre – i kronor räknat – än vad andra redan har slutit avtal om.
? Starkt stöd för vårt krav på stärkt rätt till fast heltidsjobb: Drygt tre av fyra (76%) anser att man genom avtalet bör göra det lättare att få fast heltidsanställning. Endast 13% tyckte att det vore fel att stärka den rätten i avtalet.

- Att ha ett så starkt stöd från allmänheten är mycket viktigt när vi nu går in i det avgörande skedet i avtalsförhandlingarna. Det känns jättebra att folk så tydligt stödjer våra krav på rejäla men rimliga löneförhöjningar för de som tjänar allra minst på svensk arbetsmarknad.

- Det finns uppenbarligen ett starkt stöd för att också de som arbetar i kvinno-, ungdoms- och invandrardominerade branscher ska få lättare att få fast jobb och en lön man kan leva på, säger Hotell- och restaurangfackets förbundsordförande Ella Niia.

Stödet för höjda löner och bättre villkor är stort i i princip alla grupper, men störst bland kvinnor, medelålders, medelinkomsttagare, LO- och TCO-medlemmar samt de som sympatiserar med (s), (v) eller (mp). Även bland egenföretagare, de som inte är med i facket och borgerliga sympatisörer är en majoritet genomgående positiva till fackföreningens krav, men där är stödet något svagare.

Undersökningen i sin helhet finns på www.hrf.net .

PRESSMEDDELANDE HOTELL OCH RESTAURANG FACKET www.hrf.net Daniel Färm, kommunikationschef, 070-650 12 09, daniel.farm@hrf.net Olof Palmes Gata 31, Box 1143, 111 81 Stockholm, Tel 0771-57 58 59