Nytt avtal klart för anställda på LSG. SJ slipper stå utan mat i helgen.

Efter medling kom parterna HRF och Svenska Flygbranschen idag överens om ett nytt kollektivavtal för perioden 2012-06-01 – 2013- 05-31. Avtalet rör anställda på LSG:s sex arbetsplatser i Stockholm, Göteborg och Malmö som samtliga levererar catering till tåg, bland annat SJ, och flertalet flygbolag. Hade parterna inte kommit överens hade en konflikt brutit ut i morgon fredag.

- Det känns bra att vi har ett avtal i hamn, säger Chaker Nassar, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket. Vi beklagar att det krävdes medling, de villkor vi kom överens om idag är i princip de samma som HRF krävde från början. Här handlar det om att företaget inte varit samordnade internt och därför försatt oss i en situation med medling.

Detta innebär det nya avtalet:

• lönökningar på 2,6 procent.
  • att avdraget för kost som arbetsgivaren kan göra sänks från 43 kronor till 40 kronor som en konsekvens av sänkningen av restaurangmomsen. Avdraget för kost på 43 kronor som arbetsgivaren gjort från 1 juni regleras och återbetalas innan årets utgång.
  • Anställda på LSG-avtalet kommer att få sin retroaktiva löneökning från den 1 juni utbetald senast med utbetalningen av decemberlönen.

-Avtalet med LSG löpte ut redan den 1 juni och att vi inte kommit överens förrän nu beror till största del på att arbetsgivarna skjutit på förhandlingarna. För oss har det varit väldigt viktigt att våra medlemmar inte ska lida av det – så fort vi har ett avtal på plats ska den retroaktiva löneökningen betalas ut. Våra medlemmar ska också köpa julklappar, säger Chaker Nassar.

Chaker Nassar, ombudsman HRF, 070 - 168 98 78
Matilda Ström, pressekreterare HRF, 070- 48 48 100