Oacceptabelt regeringsförslag gör det svårare att få fast jobb

Det ska bli svårare att få fast jobb för tiotusentals hotellstäderskor, restaurangbiträden, servitriser och andra. Det är en av konsekvenserna av regeringens nya förslag på förändringar av Lagen om anställningsskydd (LAS), som gör att det ska bli lättare för arbetsgivaren att bara ge tillfällig anställning under så länge som 24 månader. Hotell- och restaurangfacket, vars medlemmar är de som är hårdast drabbade av arbetsgivare som bara ger tillfälliga anställningar, är mycket kritiskt.

Så många som var tredje hotell- och restauranganställd har bara en tillfällig anställning (visstidsanställning). Lokalt, t ex i Malmö, får hela sju av tio inte fast jobb (tillsvidareanställning). Branschen är därmed den bransch som är hårdast drabbad på svensk arbetsmarknad av denna form av otrygg anställning.

- Det är fullständigt oacceptabelt att regeringen nu gör så att det ska bli ännu lättare för arbetsgivarna att bara erbjuda tillfällig anställning under så lång tid som två år. Konsekvensen blir att färre kommer att få fast anställning.

- Utgångspunkten på svensk arbetsmarknad är att man får fast jobb. Så är det också inom de flesta traditionella och mansdominerade branscher. Men inom vår bransch har det som bara skulle användas undantagsvis, tillfällig anställning, snarare blivit grundregel. Det gör att våra medlemmar bara får jobb några månader eller dagar åt gången. Andra får reda på från dag till dag om de får jobb eller inte. Det går inte att planera sitt liv på det sättet, det blir svårt att få lån, dagisplats, m m.

- Regeringens tes att detta skulle leda till fler jobb stämmer absolut inte, vilket vår bransch är ett bevis för. Arbetsgivarna i vår bransch har överutnyttjat användandet av tillfälliga anställningar, så att de har ökat från 12% 1993 till över 30% 2006. Men samtidigt har arbetslösheten i branschen ökat snarare än minskat. Så det är uppenbart att analysen har varit mindre viktig än den ideologiska inriktningen att stärka arbetsgivarnas position.

- Vi kräver nu att regeringen ställer upp ett nytt sysselsättningsmål för hur stor andel som har fasta heltidsjobb. Det skulle vara ett mål som verkligen betyder något för de tiotusentals anställda bara i vår bransch som har otrygga anställningsförhållanden.

- Regeringens förslag är ett hån mot våra medlemmar. Det går i rakt motsatt riktning mot vad vi kräver i avtalsrörelsen: att det ska bli lättare att få fast heltidsjobb. Regeringen kastar nu in en brandfackla i avtalsrörelsen, som gynnar arbetsgivarna. Vi välkomnade ju den förra regeringens beslut att stärka rätten till fast anställning. Nu visar den borgerliga regeringen att man lyssnar mer på arbetsgivarna än på de anställda, säger Hotell- och restaurangfackets ordförande Ella Niia.

PRESSMEDDELANDE HOTELL OCH RESTAURANG FACKET www.hrf.net Daniel Färm, kommunikationschef, 070-650 12 09, daniel.farm@hrf.net Olof Palmes Gata 31, Box 1143, 111 81 Stockholm, Tel 0771-57 58 59