Oförskämt av SHR att hävda att de anställda har de högsta lönerna och att de vill ha otrygga anställningar

Förhandlingarna mellan Hotell- och restaurangfacket fortsätter under tisdagen. Samtidigt reagerar fackföreningen kraftigt på ett uttalande av SHRs Vd Mats Hulth, som har påstått att anställda inom hotell- och restaurangbranschen – till skillnad från vad all statistik visar – skulle ha bland de högsta lönerna i Sverige genom ett drickssystem som inte existerar.

- Det är oförskämt av arbetsgivarna att försöka att vifta bort det faktum – som bland annat bygger på vår gemensamma lönestatistik och SCB – att anställda inom hotell- och restaurangbranschen har de lägsta lönerna på svensk arbetsmarknad. Att hänvisa till ett drickssystem som inte existerar i Sverige, som det inte finns någon statistik på, och som när detta förlegade synsätt fanns varierade kraftigt i landet och mellan olika yrkesgrupper, är bara ett simpelt försök att vrida fokus från de mycket låga lönerna i branschen, säger Hotell- och restaurangfackets förbundsordförande Ella Niia.

Hotell- och restauranganställda har lägst löner på hela den svenska arbetsmarknaden, och man har på tio år tappat drygt 1 000 kr/månad jämfört med andra arbetaryrken. Arbetsgivare har alltid försökt att dämpa anställdas krav på högre löner genom att hänvisa till att de istället får dricks. Det undergrävde länge den ordinarie lönebildningen för hotell- och restauranganställda, som ofta fick lägre löneökningar än andra. Det har inte i modern tid funnits något formellt drickssystem i Sverige. Där det ändå förekom, har dricks slagit mycket orättvist och ofta bidragit till skattefusk. Därför har det sedan 1920- talet funnits en överenskommelse mellan fackföreningen och arbetsgivarorganisationen att enbart behandla ordinarie löner i avtalsförhandlingarna.

- Vi trodde att vi var överens om att enbart förhandla om vita pengar i ett vanligt, seriöst lönesystem. Vill SHR blanda in pengar som kanske inte ens finns, så måste man vara beredd att visa statistik på hur detta ser ut. Det skulle också innebära att man återinför ett gammeldags drickssystem, som bygger på slumpmässiga allmosor snarare än en vanlig lön för arbete. Är det verkligen det SHR vill att en seriös framtidsbransch som vill bli tagen på allvar ska bygga på? Vi kräver istället en rejäl men rimlig höjning av den ordinarie lönen för alla, säger Ella Niia.

- Lika fel är det av Mats Hulth att hävda att många anställda inom bransch i själva verket skulle vilja ha tillfälliga deltidsjobb. En undersökning bland cirka 2000 anställda i branschen, som Novus Opinion gjorde i september 2006, visade att endast tre av tio av de som har deltidsjobb inte vill gå upp till heltid. Av de som har tidsbegränsade anställningar, ville hela 90 procent hellre ha ett fast arbete (tillsvidareanställning).

Den genomsnittliga arbetstiden i hotell- och restaurangbranschen är 54%. Samtidigt får minst 30% av de som arbetar i branschen endast en tillfällig anställning.

PRESSMEDDELANDE HOTELL OCH RESTAURANG FACKET www.hrf.net Daniel Färm, kommunikationschef, 070-650 12 09, daniel.farm@hrf.net Olof Palmes Gata 31, Box 1143, 111 81 Stockholm, Tel 0771-57 58 59