Onödigt slopa lagen om stärkt rätt till fast anställning

Den tillträdande regeringen håller nu på att utforma sin regeringsförklaring och de viktigaste förslagen för den kommande mandatperioden. En av frågorna som kan komma att behandlas är om de som under en längre period har tidsbegränsade anställningar ska ha stärkt rätt till fast anställning. Företrädare för högeralliansen sa under valrörelsen att det kunde bli aktuellt att riva upp den nyligen beslutade lagen om att det ska bli lättare att få fast anställning.

Hotell- och restaurangfacket uppmanar nu den tillträdande regeringen att inte slopa denna lag, som skulle innebära en kraftig förbättring av anställningsvillkoren för tiotusentals diskare, hotellstäderskor och restaurangbiträden, m fl.

- De anställda inom vår bransch har drabbats hårdare än andra av arbetsgivare som endast erbjuder korta, otrygga anställningar. Hela 30 procent av våra medlemmar har en sådan otrygg anställning. Lokalt – t ex i Malmö – är siffran så hög som sju av tio.

- Enligt en undersökning som vi låtit göra bland 2 700 anställda inom hotell- och restaurangbranschen, vill nio av tio av alla som har tidsbegränsade anställningar hellre ha en fast anställning. Av samtliga tillfrågade var stödet för den nya lagen om att det ska bli lättare att få fast anställning lika stort: 90 procent tycker att den är bra, säger Hotell- och restaurangfackets ordförande Ella Niia.

- Vi är som representanter för löntagarna beredda att inta en konstruktiv hållning, och upptar gärna en dialog med den nya regeringen om dessa viktiga trygghetsfrågor. Den nya regeringen har här ett gyllene tillfälle att visa vilken väg man väljer: att gå i konfrontation med alla de anställda som idag har otrygga arbetsvillkor och länge får gå med tidsbegränsade anställningar, eller att faktiskt inte försämra arbetsrätten, som ändå var det övergripande budskapet från de borgerliga under valrörelsen. Vi tänker inte kritisera den nya regeringen innan några förslag har lagts, utan bedöma den på sina egna meriter, säger Ella Niia.

- Vi har förstått att den främsta oron från borgerligt håll, har gällt farhågor om att säsongsbunden verksamhet – som sommarcaféer, nöjesparker eller liftanläggningar – inte skulle kunna bedrivas med den nya lagstiftningen. Men här har Hotell- och restaurangfacket och arbetsgivarorganisationen SHR slutit ett avtal som gör att det också fortsättningsvis ska vara möjligt att säsongsanställa. Därmed har vi visat att vi som ansvarstagande parter kan sluta avtal utifrån vad som är bäst för branschen – utan att försämra anställningstryggheten för alla andra inom branschen, som idag har onödigt otrygga anställningar. Därför vore det onödigt att slopa den nya lagen, säger Niia.