Pressinbjudan: Erbjuder svenska researrangörer ett hållbart resande?

Erbjuder svenska researrangörer ett hållbart resande? - SCHYST RESANDE bjuder in resebranschen till dialog -

Vad innebär det att resa schyst? Varför kan inte researrangören garantera grundläggande mänskliga rättigheter i dag? Och på vilket sätt skulle resebranschen kunna bidra till en hållbar utveckling i andra länder?

19 mars, kl. 10.30 TUR-mässan, monter C04:12, Schyst resande

Nätverket SCHYST RESANDE presenterar i samband med TUR 2009 rekommendationer som resebolag ska eftersträva för att medverka till ett hållbart resande. Även en kartläggning som SCHYST RESANDE har gjort av svenska researrangörers etiska riktlinjer diskuteras.

Möt också Tricia Barnett, director för den engelska organisationen Tourism Concern som berättar om Tourism Concerns mångåriga arbete med hållbar turism och om responsen från allmänhet och researrangörer.
Representanter från Apollo, Fritidsresor och Ving är inbjudna för att svara på frågor om resebolagens arbete med hållbart resande.

SCHYST RESANDE bjuder på kaffe och smörgås.

För frågor och information: Helena Myrman, projektledare, nätverket Schyst resande, tel: 070- 257 03 04.

Nätverket SCHYST RESANDE ger en helhetssyn på ett ansvarsfullt resande och lyfter de sociala och ekonomiska baksidorna av turismen. Organisationerna i nätverket arbetar med mänskliga rättigheter utifrån olika perspektiv, som har det gemensamt att de påverkas av turism och resande. SCHYST RESANDE finns sedan 2007 och publicerar rapporter, ordnar utbildningar och seminarier. Se mer info på www.schystresande.se

Tourism Concern har partners i över 20 länder. Organisationens mål är att turism alltid ska gynna lokalbefolkningen. Några av organisationens huvudfrågor är miljö, barnsexturism, arbetsvillkor, kvinnors rättigheter och kulturella konflikter. Se mer info på www.tourismconcern.org.uk.