Rätt ska vara rätt om löneökningar inom hotell- och restaurangbranschen

Löneökningarna inom hotell- och restaurangbranschen var 3,76 procent mellan åren 2008 och 2009 och 1,97 procent mellan åren 2009 och 2010. Men oavsett procent är det löneökningen i kronor och ören som räknas, säger Hotell- och restaurangfacket, HRF.

Avtalsrörelsen är i full gång och alla parter är snabba att dra slutsatser som gagnar den egna argumentationen.

-Anställda i hotell- och restaurangbranschen är lågavlönade och så mycket som 36 procent av de anställda går på avtalets lägstalön. Därför bli kampen om lägstalönen viktig, både för oss och för arbetsgivarna. Det är ju tydligt att de skulle sänka lönen för de flesta anställda om det var möjligt, säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket.

2008 var snittlönen för en anställd inom hotell- och restaurangbranschen 18870 kronor. Lönepåslaget i absoluta tal var 710 kronor. 2009 räknades lönen upp med ytterligare 386 kronor. Sammantaget ger det ett lönepåslag på 1096 kronor på två år.

- För våra medlemmar blir det där inte så höga påslag, varesig i procent eller i kronor och ören. Men oavsett procentsiffror är det trots allt pengarna i absoluta tal som räknas även för våra medlemmar när räkningarna ska betalas, säger Ella Niia,

Det är ingen hemlighet att en av de stora frågorna i den stundande avtalsrörelsen handlar om lägstalönerna. Inom Hotell- och restaurangbranschen går så många som 36 procent av de anställda på avtalets minimilön. Att jämföra med andra branscher där lägstalönen sällan är den lön de anställda de fakto får.

-Nivån på lägstalönerna är oerhört viktig för anställda inom vår bransch, frysta minimilöner skulle i realiteten innebära en lönesänkning. Det verkar inte som att SHR förstår vilken kraft det finns hos de anställda i branschen för att vi ska driva ökade minimilöner, säger Ella Niia.

Ella Niia, förbundsordförande HRF, 070 – 652 24 33

Lovisa Lagerström Lantz, kommunikationschef HRF, 070 -592 45 46

Hotell- och Restaurangfacket, HRF, organiserar 33.000 anställda på hotell, restauranger, barer, nattklubbar, kasinon, konditorier, cateringföretag, bingo- och bowlinghallar, konferens- turism- och nöjesparksanläggningar. Medlemmarna jobbar inom en mängd yrken. Förbundet bildades 1918.