Regeringen driver på för att försämra ungdomars arbetsvillkor ännu mer

SVT:s Dokument Inifrån fortsätter att sätta fokus på ungdomars utsatta arbetssituation. Hotell- och restaurangfacket ser mycket allvarligt på de metoder som framkommer vid granskning av bla McDonalds och konstaterar samtidigt att företagens arbete stöds av en medveten politik från den borgerliga regeringen.

Hotell- och restaurangbranschen är en av de branscher där många ungdomar har sitt första jobb. Branschen präglas av en stor andel visstidsanställningar och så mycket som 40 procent av de anställda går på minimilönen. Men det är inte bara arbetsgivarnas som utövar press på ungdomarna.

- Den borgerliga regeringen driver på i riktning att skapa en ännu mer otrygg arbetsmarknad för unga. Moderaterna vill till exempel öka provanställningen från dagens 6 månader till 12 månader. De driver också på för sänka minimilöner inom servicebranscher som hotell och restaurang, säger Ella Niia.

-Många unga vet inte vilka rättigheter de har och även de som vet det vågar inte protestera och säga ifrån under sin anställningstid. Gör de det händer precis det som framkom i programmet; trakasserier, utstämpling, uppsägning mm. Det finns gott om exempel på arbetsgivare som tyvärr bygger sitt goda rykte på att de har kollektivavtal – men de bryr sig inte om att följa det. Avtalet missbrukas och ungdomarna är 2000-talets tjänstejon. Jag är inte bara förbannad, jag känner djupt förakt för denna typ av arbetsgivare, avslutar Ella Niia.

Hotell- och restaurangfacket kommer att gå vidare med ett antal av de uppgifter som framkom i söndagkvällens Dokument Inifrån.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA: Ella Niia, förbundsordförande HRF, 070 – 652 24 33 Lovisa Lagerström Lantz, kommunikationschef HRF, 070 -592 45 46