Regeringens dubbla svek mot arbetslösa i hotell- och restaurangbranschen

Hotell- och restaurangfackets förbundsordförande Ella Niia reagerar kraftigt på att det nu inte blir någon satsning på fler jobb inom tjänstesektorn, samtidigt som villkoren för deltidsarbetslösa försämras kraftigt. Hon menar att den borgerliga regeringen nu riktar dubbla slag mot de som redan har den mest utsatta positionen på svensk arbetsmarknad.

- Beslutet att inte satsa på fler jobb inom tjänstesektorn – som framför allt skulle ha gynnat restauranger och andra företag inom vår bransch – är ett enormt svek mot alla de ofrivilligt arbetslösa hotellstäderskorna, restaurangbiträdena och andra i tjänstesektorn. Vi och många andra har haft synpunkter på hur regeringens förslag var utformat. Men man lovade inför valet 2006 att satsa på fler jobb inom tjänstesektorn. Detta är ett av de tydligaste exemplen på svikna vallöften jag har sett. Nu är man svaret skyldig på hur man istället ska stimulera jobb inom vår bransch. Sänkningen av avgiften för ungdomar missar ju mycket stora grupper som går utan jobb, och ställer grupper av arbetslösa mot varandra, säger Hotell- och restaurangfackets förbundsordförande Ella Niia i en kommentar.

- Det förslaget som nu läggs istället är betydligt osäkrare och känns som ett hafsverk som bara kommit till för att göra något istället för det tidigare förslaget. Regeringen visar återigen på hur man inte har förmåga att lägga förslag som håller hela vägen. Det ger inte ett seriöst intryck, och skapar osäkerhet bland företag och anställda i branschen.

- Om man över huvud taget ska laborera med olika arbetsgivaravgifter, vore det betydligt intressantare att se hur man kan stimulera de arbetsgivare som faktiskt erbjuder tryggare anställningar, det vill säga fasta heltidsjobb. Det är det stora problemet i vår bransch – att så många bara erbjuds tillfälliga deltidsjobb. I den frågan lyser regeringen med sin frånvaro, säger Niia.

- Det värsta är att den uteblivna satsningen på fler jobb sammanfaller med att regeringen nu kraftigt försämrar villkoren för de deltidsarbetslösa. Dessa redan utsatta får nu betydligt lägre ersättning trots att de inte kan få en heltidstjänst, säger Ella Niia.

Presskontakt Daniel Färm kommunikationschef Hotell- och restaurangfacket 070-650 12 09 daniel.farm@hrf.net

PRESSMEDDELANDE HOTELL OCH RESTAURANG FACKET www.hrf.net Daniel Färm, kommunikationschef, 070-650 12 09, daniel.farm@hrf.net Olof Palmes Gata 31, Box 1143, 111 81 Stockholm, Tel 0771-57 58 59