Rödgröna vallöften träffar anställda inom hotell- och restaurang

Sänkt avgift till a-kassan, barnomsorg utanför kontorstid och lagstiftning som omöjliggör staplandet av visstider på varandra. Det är några av löftena som blir verklighet om de rödgröna vinner valet.

Regeringsplattformen innehåller också åtgärder riktade mot hotell- och restaurangbranschen.

-Inom vår bransch händer det allt för ofta att arbetsgivare utnyttjar möjligheten att anställa personal på tidsbegränsade anställningar. Det träffar våra medlemmar direkt att de rödgröna nu öppnar för att se över lagstiftningen så att arbetsgivare inte kan fortsätta att stapla visstidsanställningar på varandra.

-Vi tycker också att det är ett bra initiativ att återuppta de branschsamtal som den nuvarande regeringen la ner. Det behövs en långsiktighet i arbetet med innovationer och forskning som involverar alla parter, säger Ella Niia.

De rödgröna lovade också att, om utrymme finns under mandatperioden, sänka restaurangmomsen.

-Det finns en logik i att det är samma skattesats när du slår dig ner på en restaurang och äter som när du köper med dig maten hem. Därför har vi länge sagt att vi tycker att skattesatserna ska harmoniseras. Det måste finnas en logik i skattesystemet, säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket.

-Det finns det ingen trovärdig forskning som visar att sänkt restaurangmoms leder till fler arbetstillfällen. Däremot kan det få en effekt på svartarbetet inom branschen genom att lönsamheten för företagarna ökar.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA: Lovisa Lagerström Lantz, Kommunikationschef, 070 – 592 45 46 ________________________________________ Hotell- och Restaurangfacket, HRF, organiserar 38.000 anställda på hotell, restauranger, barer, nattklubbar, kasinon, konditorier, cateringföretag, bingo- och bowlinghallar, konferens- turism- och nöjesparksanläggningar. Medlemmarna jobbar inom en mängd yrken. Förbundet bildades 1918.