Schysta villkor – nytt märke för restauranger och hotell med kollektivavtal

- Vi vill med detta märke göra det lättare för gäster att använda sin konsumentmakt för att i första hand välja ställen där personalen har garantier för schysta löner, villkor och försäkringar. Vi vet att det för den enskilde anställde alltid betyder mycket – både i pengar och trygghet – att arbeta på en arbetsplats med kollektivavtal. Vi vet också att de flesta gäster i första hand vill gå på restauranger, hotell och andra ställen där man vet att de anställda har avtal om schysta löner och villkor. Men det har hittills varit för svårt att veta om ett ställe har avtal eller inte. Nu ska det förhoppningsvis bli lättare att kunna utöva sin konsumentmakt, säger Hotell- och restaurangfackets förbundsordförande Ella Niia.

- Vi vet att det finns arbetsgivare som har avtal, men ändå inte är schysta mot sina anställda. Och vi kommer också fortsättningsvis att ställa höga krav på arbetsgivare med avtal när det gäller löneutveckling, arbetsmiljö och anställningsvillkor. Men när det finns avtal, så har vi i alla fall något att utgå från. Det finns då en väl etablerad ordning för att genom förhandlingar och eventuellt rättsprocess se till att arbetsgivaren lever upp till sina åtaganden. Utan kollektivavtal är den anställde i stor utsträckning utelämnad till arbetsgivarens godtycke, säger Niia.

Endast cirka varannan restaurang har kollektivavtal. Målet är att minst 50% av arbetsställena med avtal ska ha satt upp märket den 31 december 2009. Förhoppningen är även att detta ska bidra till att fler restauranger, caféer med fler ska vilja teckna kollektivavtal.

Enligt en färsk Synovateundersökning anser 80% av svenskarna att det är viktigt att personalen på de restauranger m m de går på omfattas av kollektivavtalets garantier för acceptabla löner och anställningsvillkor. Men lika många tycker att det är svårt att veta om ett ställe har avtal eller inte. 60% säger att märket kan bidra till att de oftare väljer att gå på ställen med avtal.

- Som Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare välkomnar vi HRFs märkning. Vi har haft kollektivavtal sedan 1973 och hoppas att denna märkning gör att det blir ännu tydligare för alla som är intresserade av att arbeta på McDonalds att vi har schysta löner, försäkringar och villkor för alla våra medarbetare, säger Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör på McDonalds.

- För oss är detta en kvalitetsstämpel på att vi tar ansvar för att vår kompetenta och serviceinriktade personal också har avtalsenliga löner och arbetsvillkor, säger Tobias Ekman på Clarion Hotel Sign, Stockholms största hotell.

- Familjeföretaget Max är mycket positiva till denna märkning som gör att gästen lättare kan välja rätt. Max och andra schysta företag får lättare att visa att vi erbjuder våra anställda hyfsad lön, pension och trygghet genom kollektivavtal. Vi uppmanar aktivt våra anställda att gå med i facket, säger Pär Larshans, personalchef på MAX.

På www.hrf.net finns såväl märket – högupplöst – som en lista på ställen med avtal.

PRESSMEDDELANDE HOTELL OCH RESTAURANG FACKET www.hrf.net Daniel Färm, kommunikationschef, 070-650 12 09, daniel.farm@hrf.net