Strandningen strandar - det blir ingen medling. Arbetsgivarna har inte koll på lagstiftningen

SHR:s försök att stranda förhandlingarna innan de ens börjat kom av sig. I brådskan glömde de att kontrollera lagstiftningen.

Hotell- och restaurangfacket är skarpt avvisande till medling i det här skedet. Medlingsinstitutet kommer därför inte att utse någon medlare.

-Vi är inte intresserade av någon medling. Vi har gått in i en avtalsrörelse för att vi vill förhandla med vår motpart om vilka villkor som ska gälla för anställda i branschen. Det är beklämmande att arbetsgivarna inte ens vill sätta sig till bords och förhandla i botten, säger Ella Niia, förbundsordförande för Hotell- och restaurangbranschen.

-De förslag till förändringar av avtalet som SHR lämnat till oss är förnedrande för de anställda i branschen. Menar SHR allvar med sitt förslag är det sant att vi står långt ifrån varandra. Men det vet vi egentligen först när vi förhandlat, säger Ella Niia.

Det var under onsdagen som SHR hastigt valde att stranda förhandlingarna för anställda inom hotell- och restaurangbranschen. Det gjorde man strax efter det att man lämnat över hutlösa och förnedrande krav på förändringar i avtalet – och innan några förhandlingar kommit till stånd.

När parterna kommer att träffas igen är för tillfället oklart.

Läs SHR:s förslag till försämringar i sin helhet i bifogad fil och på www.hrf.net

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA: Lovisa Lagerström Lantz, kommunikationschef HRF, 070 -592 45 46