Ta itu med de oseriösa företagen

- Hänsynslösa företags framfart drabbar ofta ungdomar och utlandsfödda som redan är i en utsatt situation med dålig anknytning till arbetsmarknaden. Men dumpade löner och usla arbetsförhållanden leder dessutom till en osund konkurrens som riskerar att drabba schysta företag som agerar på ett ansvarsfullt sätt, säger Ella Niia förbundsordförande i Hotell- och restaurangfacket.

- Ingen ska tvingas att arbeta till usel ersättning eller godta dåliga arbetsvillkor. Att jobba utan stöd av ett kollektivavtal som upprätthålls betyder nämligen att det inte finns några som helst garantier för exempelvis rimliga löner, ersättningar för obekväm arbetstid och försäkringar. Det finns all anledning att tro att det företag som nu är aktuellt inte är den enda oseriösa underleverantören i restaurangbranschen.

- Hotell- restaurangbranschen förföljs av ständiga rykten om ekonomisk brottslighet. Det är allvarligt. Vi har därför skickat ett brev till Sveriges Hotell och restaurangföretagare med en begäran om samarbete för att kunna sanera branschen från oseriösa företag, avslutar Ella Niia.