Tryggare anställningar och högre löner

Hotell- och restaurangfacket (HRF) och Svensk Handel har kommit överens om kollektivavtal för restaurang- och caféanställda inom handeln. Avtalet ger 736 kr i  månaden för en heltidsanställd från 1 dec 2020 och 560 kr i månaden från 1 maj 2022. I avtalet ingår en låglönesatsning. Åtgärder för att öka sysselsättningsgraden ska genomföras.

Avtalet följer det så kallade märket, innehåller höjningar för de lägsta lönerna och bättre pensioner för unga.

En av de största frågorna i förhandlingarna har handlat om att väldigt få av de anställda har heltidsanställningar. Åtgärder för att öka sysselsättningsgraden ska genomföras. En partsgemensam projektgrupp tillsätts för ändamålet. Åtgärderna ska presenteras senast den 15 juni 2021.

- Denna gång har det suttit långt inne för Svensk Handel. Motståndet till tryggare anställningar var kompakt till en början, men vi lyckades nå en överenskommelse som kommer göra arbetslivet bättre för våra medlemmar. Avtalet ger tryggare anställningar och högre löner och det förtjänar verkligen våra medlemmar, säger Per Persson HRF:s avtalssekreterare.

Avtalet i korthet

• Avtalet löper på 29 månader

• Löneökningar i enlighet med märket
  • Låglönesatsning
  • Partsgemensam projektgrupp för att ta fram åtgärder för att öka sysselsättningsgraden
  • Stor satsning på ungas löner och pensioner
  • Tryggare anställningar
  • Krafttag mot sexuella trakasserier från tredje man

Varslet om strejk och blockad är tillbakadraget.

För mer information och kontakt: 08-588 099 01