Unga dominerar besöksnäringen

Besöksnäringen har stora möjligheter att anställa unga – och gör det redan idag. 47 procent av de anställda i branschen är idag under 26 år. Hotell- och restaurangfacket vänder sig mot bilden att det är för dyrt att anställa unga.

Svenskt näringsliv pekar i en studie på att LO:s krav på jämställdhetspotter i låglönebranscher slår hårt mot unga. Detta är en bild som Hotell- och restaurangfacket vänder sig emot. Tvärtom är branschen bra på att rekrytera unga, men har svårt att behålla dem i yrket på grund av osäkra anställningar och dålig löneutveckling. Idag har 44 procent av alla anställda en visstidsanställning.

- I hotell- och restaurangbranschen är nästan hälften av alla anställda under 26 år. Uppenbarligen går det alldeles utmärkt att anställa unga. Vi håller med Sveriges hotell- och restaurangföretagare (SHR) om att erfarenhet och utbildning måste betala sig i lönekuvertet, men det är inte minimilönerna som är problemet, säger Malin Ackholt, avtalssekreterare på Hotell- och restaurangfacket.

På en presskonferens idag hävdade Eva Östling Ollén, Sveriges Hotell- och restaurangföretagare (SHR) att de nu vill bromsa utvecklingen av ingångslönerna. HRF anser snarare att det är de otrygga anställningarna som är det främsta hotet mot den ungdomsdominerade branschen. Få stannar idag länge i yrket och så många som 38 procent av alla anställda arbetar på minimilöner. Det är en högre andel än inom någon annan bransch. På grund av den svaga löneutvecklingen och osäkra anställningar väljer många att lämna branschen efter bara ett par år. Det är slöseri med begåvade yrkesmänniskor.

- Med tryggare villkor skulle fler unga välja att stanna i branschen och själva kanske starta egen verksamhet – och anställa. Branschens företag har fått både halverade arbetsgivaravgifter och sänkt moms, vilket borde ge ett rejält ekonomiskt tillskott. Det borde kunna säkerställa en god lönetveckling för de anställda, säger Malin Ackholt.

Malin Ackholt, avtalssekreterare HRF, 070- 583 33 58
Patricia Widergren, pressekreterare, HRF 070 – 48 48 100

Hotell- och Restaurangfacket, HRF, organiserar anställda på hotell, restauranger, barer, nattklubbar, kasinon, konditorier, cateringföretag, bingo- och bowlinghallar, konferens- turism- och nöjesparksanläggningar. Medlemmarna jobbar inom en mängd yrken. Förbundet bildades 1918.