• House of Lola/

Modeföretaget Happydress/House of Lolas grundare vill samla klädbranschen och dess kunder till en gemensam uppmaning och handling.

Lottis Sparrman och Anna Eklund, grundare av varumärket House of Lola, vill i en tid då många företag, entreprenörer och branscher påverkas hårt använda sitt driv till att hitta nya vägar och sätt att ta sig igenom denna period. Målet med detta är att både lyfta handel och inge hopp om att kunna återgå till ett normaltillstånd, samtidigt som de vill lyfta personerna och välbefinnandet hos alla de som arbetar hemma. För att göra det lättare för branschen att gemensamt samlas kring detta skapas hashtagen #stayhomestaystunning. Idéen började med ett sms under den tidiga fredag morgonen.

Tidigt i morse fick vi ett sms från Sandra, en av våra modeller. Hon är en god vän och har stått framför kameran i både ur och skur för House of Lola i många, många år. För er som känner till våra modeller, så är det hon med mörkt krulligt hår.

Hon skriver:

”I den verklighet vi är i nu är det många som jobbar hemifrån, ensam eller med sin familj. Till en början känns det skönt att bara kunna gå upp och sitta i sin pyjamas och inte anstränga sig alls. Man går upp på morgonen, ser sig i spegeln och borstar tänderna. Sätter sig vid matbordet. Jobbar några timmar. Passerar spegeln i hallen och ser ut på exakt samma sätt som man gjorde kl 07:00 när man vaknade. Tanken på att handla nya kläder kan vara långt borta. Efter några dagar börjar man känna sig sunkig. Känslan av att det är skönt att bara gå upp och sätta sig och jobba känns helt plötsligt inte alls lika härlig. Även om man jobbar hemma är det viktigt att duscha, kanske sminka sig och klä sig snyggt och jag vill bara tala om att för mig har Lola de allra bästa plaggen för att jobba hemma. Jag är snygg och bekväm och känner mig långt ifrån sunkig. ”

Detta sms gjorde oss helt lyckliga och rörda och startade en tanke hos oss (ja, för vi ringde varandra innan tuppen vaknat för att prata). Tankarna handlar både om hur vi ska hantera denna nya hemma-jobb-situationen men också hur denna nya tillvaro påverkar inte bara House of Lola utan stora delar av klädbranschen.

I och med Covid19 ska vi gemensamt hantera en, för oss alla, helt ny situation. Hälsan och att hindra smittan är som sig bör i fokus och omtanken kring våra nära och kära i olika riskgrupper har fått en helt ny objuden gäst som följeslagare. Utöver detta får vi en helt ny hemmiljö med tillfälliga arbets- och skolbänkar runt köksbordet. Detta resulterar i att gatorna ekar tomma i städerna, hotell och restauranger blir utan gäster och handeln av bl a kläder avstannar. Vårt mantra är att allt kommer återgå till ett normaltillstånd och i det nya normaltillståndet vill vi att vi och våra kollegor i klädbranschen ska finnas kvar. Vi vill att butiker ska finnas kvar, vi vill att webshopar ska finnas kvar, vi vill att hemförsäljningsföretag ska finnas kvar. Vi är laddade, och med vår hashtag #stayhomestaystunning vill vi uppmuntra alla att tänka på sin lokala klädbutik, sina favoritmärken online och via hemförsäljning! Våga testa nya sätt att handla! Värna om att handeln fortsätter!

Ända sedan vi startade House of Lola och började göra kläder har vårt designarbete och vårt företag handlat om mer än en vacker volang eller ett vackert mönster. Vårt mål, med risk för att låta storslagna, har varit att få människor att må bra. Må bra med sig själva, med sin kropp och känna sig vackra och bekväma inifrån och ut. Vi vet att vår del i en kunds välmående kanske är helt obefintlig eller pyttepytteliten, eller så är den lite större. Oavsett vilket, om vi kan bidra med extra glädje till en enda människa, ja då har vi lyckats. Hur ytligt det än må kännas, så tror vi på att själen mår bättre av att spegelbilden visar en fin variant av din person. Den där sömndruckna pyjamaspersonen, den kommer inte göra dig glad på sikt. Duscha, få till en snygg hemmafrisyr och sätt på dig kläder som gör att du känner dig fin och bekväm. Gå förbi spegeln och tänk på att den där personen i spegeln minsann är helt ”stunning”! Tillsammans tar vi oss igenom detta! Tänk på att fortsätta handla av dina favoritmärken och din favoritsäljare. Vi behöver er alla nu! Och om ett plagg i din brevlåda kan göra just din dag lite bättre. Ja, då har vi ju lyckats! #stayhomestaystunning

Varma kramar från House of Lola/Lottis och Anna

Kontaktpersoner:

Anna Eklund, ägare och grundare, mobil: 076-894 49 05 E-post: anna.eklund@houseoflola.se

Lottis Sparrman, ägare och grundare, mobil: 070-779 86 84 E-post: lottis.sparrman@houseoflola.se

Om Happydress AB/House of Lola

Happydress AB är ett klädföretag som genom varumärket House of Lola säljer egendesignade kläder och skor via egen webbshop samt via hemförsäljning - Priority shopping. Företaget startades 2008 och har sedan starten haft en mycket snabb tillväxttakt. 2013 utnämndes Happydress AB, utav Dagens Industri, till Sveriges 5:e snabbast växande företag i alla branscher och blev vinnare av gasellpriset i Uppsala län. Företagets grundare har kommit till final i Ernst & Youngs entreprenörtävling ”Årets Kvinnliga Stjärnskott” - EY Entrepreneur Of The Year år och House of Lola har utsetts till tidningen Veckans affärers Superföretag. Företaget har idag knappt 200 säljare inom Priority shopping i både Finland och i Sverige samt 35 administrativt anställda personer.