Snabb omställning till nya försäljningstrenden liveshopping stärker omsättningen under Coronakrisen

Klädföretaget Happydress AB med varumärket House of Lola har med anledning av Covid‑19 mycket snabbt ställt om sin försäljningskanal till den nya försäljningstrenden liveshopping. En trend som exploderar i USA och är på stark framväxt i Asien. Genom att införa liveshopping och andra digitala lösningar har man kunnat möta pandemins utmaningar och därmed inte tappat lika mycket i omsättning som många andra i branschen.

Den nya liveshoppingtrenden passar House of Lola och den rådande Coronasituationen i världen väldigt väl. Trenden förutspås bli stor även i Europa. Happydress AB är en av relativt få varumärken i Sverige som har denna service för sina kunder.

- Digitalisering har varit en förutsättning för överlevnad även tidigare men med Covid‑19 så krävdes det att oerhört mycket snabbare väva ihop den fysiska affärsmodellen med den digitala och hitta balansen däremellan. Vår agila och flexibla organisation har möjliggjort den snabba omställningen säger Anna Eklund, ägare och medgrundare.

House of Lolas säljare presenterar vanligtvis klädkollektionerna vid fysiska kundmöten i hemmiljö, så kallad Priority shopping. Ett försäljningssätt som ger den bästa förutsättningen för en dialog och en unik möjlighet att guida kunderna genom design, material och storlekar till ett så bra köp som möjligt. Som en av flera åtgärder har House of Lola mycket snabbt ”lyft in” det fysiska mötet i en digital värld. Inom loppet av ett par veckor har många säljare genomfört livesändningar samt producerat egna filmer där de presenterar kollektionerna.

- Visst har det krävts en hel del förberedelse, utbildning i olika digitala verktyg och en hel del mod, hos framför allt våra säljare. En digital visning är en ny dimension på vårt sätt att sälja men i grunden är det ändå lite som skiljer. Visningarna är lika trivsamma och personliga, oavsett om de sker digitalt eller fysiskt, säger Cecilia Wisén, säljkårsansvarig Sverige och Finland.

Säljarna, som är att jämföra med andra varumärkens butiker, har inte behövt ”stänga” utan har istället arbetat hårt med att ställa om för att möta kunden där hon känner sig trygg.

- Så häftigt det va att ha en livesändning, kändes som alla mina kunder va med mig i från sina soffor, reflekterar Petra Bäckström, säljare.

- Vi möter kunden på nästan samma sätt som tidigare, men anpassat till den tid vi nu behöver förhålla oss till. Covid-19 har lett oss mot nya vägar som vi kommer att följa och utforska även framåt. De digitala visningarna är ett perfekt komplement som gör oss mer tillgängliga och kundinriktade, även efter Covid-19. Vår affärsmodell kommer sannolikt att påverkas ytterligare och vi ser med tillförsikt på framtiden. Vi tror och hoppas få känna glädje och stolthet över en utveckling där nya perspektiv och förutsättningar gjort oss ännu bättre, avslutar Anna Eklund, ägare och medgrundare.

www.houseoflola.se

Kontakta oss gärna för ytterligare information, låneplagg eller bilder:

Anna Eklund, ägare och grundare, mobil: 0768-94 49 05 E-post: anna.eklund@houseoflola.se

Om Happydress AB/House of Lola
Happydress AB är ett klädföretag som genom varumärket House of Lola säljer egendesignade kläder och skor via egen webbshop samt via hemförsäljning - Priority shopping. Företaget startades 2008 och har sedan starten haft en mycket snabb tillväxttakt. 2013 utnämndes Happydress AB, utav Dagens Industri, till Sveriges 5:e snabbast växande företag i alla branscher och blev vinnare av gasellpriset i Uppsala län. Företagets grundare har kommit till final i Ernst & Youngs entreprenörtävling ”Årets Kvinnliga Stjärnskott” - EY Entrepreneur Of The Year år och House of Lola har utsetts till tidningen Veckans affärers Superföretag. Företaget har idag knappt 200 säljare inom Priority shopping i både Finland och i Sverige samt 35 administrativt anställda personer.