Inredningssmak en viktig del när svenskar väljer partner

Fler än hälften av alla svenskar anser att det är viktigt att ens livspartner har samma inredningssmak som en själv. Det visar en ny undersökning från Houzz.se och CMA Research.

Inredning har gått från att vara något nödvändigt till att bli ett intresse och i vissa fall en del av en livsstil. Detta är något som, enligt arkitektur-, inrednings- och designplattformen Houzz undersökning, även är betydande vid val av partner. Undersökningen visar att det är många som anser att det är ”viktigt” (53 %) eller ”mycket viktigt” (5 %) att ens potentiella partner delar ens smak när det gäller inredning. Mest viktigt är det för kvinnorna.

- En av våra tidigare undersökningar har visat att enandet kring stilinriktning och val av möbler är en vanlig anledning till konflikter i relationer. En anledning till att svenskar söker sig till likasinnade kan vara för att slippa just dessa konflikter, säger Marcus Hartwall, Nordenchef på Houzz.

Skillnad mellan storstad och landsbygd

Undersökningsresultatet pekar också på vissa skillnader mellan storstad och landsbygd. Svenskar i storstäder är de som tycker att det är mest viktigt att ens partner delar ens inredningssmak, medan boende på landsbygden har en mer tillåtande attityd.

Kvinnor sticker ut

Undersökningsresultatet ligger i linje med tidigare undersökningar som Houzz gjort när det gäller frågor kring kvinnor och mäns intresse för inredning.

- Nästan alla undersökningar vi gör antyder att kvinnor värderar inredning högre än män, men när vi exempelvis kollar vilka som är aktiva på houzz.se så är det faktiskt en relativt jämn könsfördelning, säger Marcus Hartwall.

Fler än hälften av de tillfrågande männen svarar att det ”inte är viktigt” att ens eventuella partner har samma inredningssmak, medan fler än två tredjedelar av de tillfrågade kvinnorna anser att det är ”viktigt” eller ”mycket viktigt”.

Undersökningen genomfördes i Sverige under december 2015 av CMA Research på uppdrag av Houzz.se.

Är det viktigt att en eventuell partner har samma inredningssmak som du? (kön)

Män % Kvinnor % Totalt %
Mycket viktigt 3 6 5
Viktigt 44 62 53