Kvinnor inreder som mamma

Inredning är idag trendigt för både män och kvinnor, men hur vi hittar vår inspiration skiljer sig mellan könen. En ny undersökning från CMA Research och Houzz visar överraskande att fler än var femte svensk kvinna har samma inredningsstil som sin mamma. Bland männen är det mer blandat, där var tionde har samma inredningsstil som mamma och något färre än var tionde har pappa som inredningsförebild.

-        Fortfarande lever vi i ett samhälle där många växt upp i mer traditionella hem, där man säkert i många fall upplevt att mamma stått för den mer inspirerande delen av hemmets inredning, säger Marcus Hartwall, nordenchef på Houzz, världens största community för inredning och design.

Endast 3 procent av kvinnor inreder som pappa

Endast tre procent av de svenska kvinnorna har samma inredningsstil som pappa och undersökningen visar att individualiteten fortfarande är starkt förankrad i Sverige. Nära fyra av fem svenskar väljer att inte helt ta efter någon av föräldrarnas inredningsstil.

-        Det stora utbudet av inredningsmagasin och framväxten av plattformar som Houzz visar att det finns en stark önskan hos många att söka sin egen stil och vi ser även hur allt fler söker sig utanför Sveriges gränser för inspiration, säger Marcus Hartwall.

-        På communityn som Houzz är det också relativt jämn könsfördelning vilket kan ses som hoppfullt inför framtida undersökningar, där fördelningen mellan vilka barnen inspireras av inredningsmässigt kanske blir mer jämn mellan mamma och pappa.

Har du samma inredningsstil som dina föräldrar?

Kvinnor % Män % Totalt %
Ja, som mamma 21 10 16
Ja, som pappa 3 8 6
Nej 76 82 79

Undersökningen genomfördes i Sverige under december månad 2015 av CMA Research på uppdrag av Houzz.

Richard Yams, +46 70 666 65 38, richard.yams@bm.com

Burson-Marsteller för Houzz Sverige