Så avvecklar du julen

Houzz, världens största community för inredning och design, har sammanställt fem tips för att avveckla julpyntningen i de svenska hemmen.

-        Många av oss tar nu de första stapplande stegen i jobbvardagen och då känns julpyntet ofta lika relevant som den där vägg-sombreron från Mexiko-resan, säger Marcus Hartwall, nordenansvarig på Houzz.

-        Även om många av oss fortfarande vill ha kvar några ljusstakar som lyser upp i fönstret vill vi gå vidare från själva julfirandet.

Houzz har därför sammanställt fem tips för att effektivt avveckla julen.

-        Förutom att det ska gå effektivt till märker vi även en stark vilja hos många att avveckla julen på ett miljövänligt sätt, säger Marcus Hartwall.

-        Allt fler blir exempelvis medvetna om de kostnader för samhälle och natur som slarvigt slängda granar medför.

Fem tips för effektiv avveckling av julen i hemmet

1.     Ta bild på pyntet innan du tar ner det – det hjälper dig att komma ihåg hur allt såg ut inför nästa år

2.     Skriv en innehållsförteckning på varje låda – då vet du vart allt finns och vad som behöver kompletteras till nästa år

3.     Försök skänka bort/återvinna de dekorationer du inte gillar – annars tar de bara onödig plats i förrådet i ytterligare ett år.

4.     Fråga din kommun om rutiner för granåtervinning. Alternativt gör din egen kompost av granen och få bra fukt och temperatur i trädgårdsjorden.

5.     Ta vara på granbarren. Granbarr har låga pH-värden och kan göra stor nytta i att balansera pH-värdet runt dina plantor i trädgården.

För bilder - fria att publicera, vänligen besök: https://goo.gl/oCNpkv

För mer information, vänligen kontakta:

Richard Yams, +46 70 666 65 38, richard.yams@bm.com

Burson-Marsteller för Houzz Sverige