Så vill vi ha det på nyår

En ny undersökning från CMA Research på uppdrag av Houzz visar hur svensken prioriterar på nyårsafton. Att få vara tillsammans med de vi tycker om är viktigare än något annat och längst ner i prioritetsordningen hamnar fyrverkerier. Houzz bjuder samtidigt på sina fem bästa tips för den som ska stå värd för firandet.

-          Undersökningsresultatet kan ses som en viktig påminnelse då vi fortfarande lägger flera hundra miljoner kronor varje år på fyrverkerier fast vi egentligen kanske borde lägga krutet på rätt gäster och mat, säger Marcus Hartwall, nordenansvarig på Houzz, världens största community för inredning och design.

När svensken får rangordna vad som är viktigast på nyårsafton hamnar rätt gäster i topp följt av god mat och dryck, och trevlig dukning och dekorationer på tredjeplats.

-          Det är tydligt att vi vill omge oss med de vi tycker om på årets sista dag, och unna oss det där lilla extra, oavsett om det handlar om hummer eller tända ljus, säger Marcus Hartwall.

-          Vi är nog många som kan känna igen oss i hur en relativt anspråkslös tillställning blivit en av de bästa kvällarna i vårt liv på grund av att umgänget med de andra gästerna fått stå i centrum.

Minst prioriterat är spel och lekar samt fyrverkerier

-          Resultatet visar att det är onödigt att fokusera för mycket på lekar och fyrverkerier, säger Marcus Hartwall.

-          Vi är ju normalt sett ett spelälskande folk men på nyårsafton vill vi fokusera mer på mat och dryck.

Resultatlistan – så prioriterar vi på nyår

1. Gästerna
  2. Mat/dryck
  3. Dukning/dekorationer
  4. Lekar/spel
  5. Fyrverkerier

Källa: CMA Research/Houzz, undersökningen genomfördes under december 2015

På Houzz, som är världens största community för inredning och design, utbyts det dagligen råd och inspiration kring hur man bäst förbereder sig inför festkvällar i hemmet. Nyårsafton är inget undantag och Houzz har sammanställt de fem bästa nyårstipsen från plattformens 35 miljoner användare.

Fem snabba tips för nyårsfesten

1. Satsa på välkomnande entrébelysning – ger ett mysigt intryck och hjälper folk att hitta
  2. Rensa skohyllor och klädhängare – gör det enkelt för gäster att hänga av sig
  3. Skapa extra plats i kylen – hjälper de som har med sig egen dryck