Sju av tio svenskar använder mobilen i badrummet

En ny global studie från Houzz.se, världens största hemsida för inredning och design, visar att svenskar ligger i topp när det gäller att använda mobilen i badrummet och är det folkslag som mest prioriterar tvåsamhet i badkaret.

Fler än 7 av 10 (72 %) svenskar använder mobilen i badrummet. Tillsammans med singaporianer och italienare är svenskar den befolkning i världen där flest använder mobilen i badrummet. I botten ligger nyzeeländarna med endast 36 procent.

Topp 3 – flest som använder mobilen i badrummet

• Singaporianer – 83 %
  • Svenskar – 72 %
  • Italienare – 72 %

Svenskar världsledare i badrumsfacebook

Svenskar ligger i topp när det gäller att kolla sociala medier i badrummet. Medan fransmän är de som mest lyssnar på podcasts och tyskar är helt upptagna av ljudböcker i badrummet, sysselsätter sig nästan hälften av svenskarna med att kolla av sociala medier när de sitter på tronen. Det är mest av alla undersökta länder.

”Undersökningen visar att Facebook i mobilen blivit den nya toatidningen för svenskarna”, säger Marcus Hartwall, nordenchef på Houzz.se.

Topp 5 - Det gör svenskar i badrummet:

• Kollar sociala medier – 46 %
  • Läser/svarar epost – 39 %
  • Läser/skickar sms – 32 %
  • Lyssnar på musik – 26 %
  • Ringer/tar emot samtal – 18 %

Vi vill ha plats för två i badkaret

Japaner är det folkslag som badar mest av alla undersökta länder. 58 procent av alla japaner badar mer än 20 gånger i månaden. Det kan jämföras med endast 9 procent av svenskarna.

Men även om svenskar inte badar mest, sticker befolkningen ut på andra sätt. Medan andra länder prioriterar halkskydd och bubbelfunktioner lägger svenskar mest fokus på att det ska finnas plats för två i badkaret. Hela 34 procent av svenskarna har det som krav på sitt badkar, vilket kan jämföras med bara 13 procent av ryssarna.

Vi vill ha plats för två i badkaret

• Svenskar – 34 %
  • Amerikaner – 15 %
  • Ryssar – 13 %

”Även om vi har mest singelhushåll i hela världen ger vi inte upp hoppet om romantik och tvåsamhet i vardagen”, säger Marcus Hartwall.

Svenskar trängs mest

Svenskar spenderar i genomsnitt 30-60 minuter per dag i badrummet och är den befolkning som delar sitt badrum med flest andra personer i familjen. Hela 30 % av svenskarna uppger att det är fyra eller fler personer som dagligen delar samma badrum.

”Undersökningen visar tydligt att svenskar är något trångbodda i ett badrumshänseende där man i andra länder har fler badrum per antal familjemedlemmar”, säger Marcus Hartwall.

Andel svenskar som uppger att badrummet dagligen delas av fyra eller fler personer

• Svenskar – 30 %
  • Britter – 13 %
  • Amerikaner – 4 %

Japaner kan alltid spola

Det är japanarna som har de mest avancerade badrummen. Medan svenskar satsar på miljövänliga spolfunktioner (62 %) fokuserar japanarna på duschhuvuden med inbyggda högtalarsystem och rörelsestyrda toalettsitsar (37 %). Japanerna är också ett föredöme när det gäller att vara förberedda på det oväntade. Hela 15 procent av alla japaner har ett nödsystem som gör att de kan spola toaletten även vid strömavbrott.

”Medan svenskar mest fokuserar på miljö ser japaner till att de även kan spola toaletten under svåra omständigheter”, säger Marcus Hartwall.

Vi har nödsystem för att alltid kunna spola

• Japaner – 15 %
  • Tyskar – 2 %
  • Svenskar – 0 %

Fem ytterligare siffror som sticker ut

• 15 procent av spanjorer har urinoar i badrummet
  • 47 procent av alla amerikaner har en stol i duschen
  • 31 procent av alla svenskar har ljudsystem i badrummet
  • 12 procent av alla japaner har en vattensäker tv i badrummet
  • 4 procent av alla singaporianer har en minikyl i badrummet

För högupplösta bilder, fria att publicera, vänligen besök:

Kulturskillnader i verkligheten – så ser de olika ländernas badrum ut:

Japanska badrum: http://www.houzz.se/ideabooks/77580287/thumbs/japanska-badrum

Svenska badrum: http://www.houzz.se/ideabooks/77579926/thumbs/svenska-badrum

Om undersökningen

Undersökningen, som genomförs av Houzz under september 2016, bygger på svar från över 13 000 bostadsägare, varav 1195 svenskar, som nyligen genomfört eller planerar att genomföra en badrumsrenovering. Respondenterna kom från USA, Kanada, Australien, Japan, Nya Zeeland, Danmark, Frankrike, Tyskland, Singapore, Irland, Italien, Ryssland, Spanien, Sverige och Storbritannien.

Richard Yams, +46 70 666 65 38, richard.yams@bm.com

Houzz är den ledande community för heminredning och design som förser människor med allt som behövs för att förbättra hemmen, från början till slut – online eller från mobila enheter. Från inredning av små rum till att bygga sitt eget hem och allt däremellan, sammankopplar Houzz miljontals bostadsägare, inredningsintresserade och företag runt om i landet och över hela världen. Med världens största databas för bostadsdesign och ett levande community stärkt av teknologin, är Houzz det enklaste sättet för människor att hitta inspiration, få råd, köpa produkter och anställa företag för att omvandla sina idéer till verklighet. Huvudkontoret ligger i Palo Alto, Kalifornien, men Houzz har också internationella kontor i London, Berlin, Sydney, Moskva och Tokyo. För mer information, besök houzz.se.