Studie: Svenskar med nyrenoverat kök lever hälsosammare

Houzz.se presenterar nu världens största undersökning av människors köksvanor. Undersökningen visar att människor som renoverar köket upplever sig få hälsosammare vanor efter renoveringen, bland annat när det gäller kost. Undersökningen visar också att var fjärde svensk gör hela sin köksrenovering själv och att många lägger mer än 250 000 kronor på renoveringen.

Den globala undersökningen Houzz Kitchen Survey är världens största i sitt slag och kartlägger människors köksvanor i olika delar av världen, däribland Sverige. Undersökningsresultatet visar att de svenskar som renoverat sitt kök under det senaste året upplevt att det renoverade köket har lett till hälsosammare vanor, bland annat när det gäller kost och umgänge.

Nästan var fjärde svensk, 24 procent, uppger att de skaffat sig hälsosammare vanor efter renoveringen av köket, bland annat genom att de lagar mer mat hemma och äter nyttigare mat.

”Även om vi vet sedan tidigare att förbättringar i hemmet kan ge positiva effekter är det mycket överraskande att se att så många upplever konkreta hälsoförbättringar av ett nyrenoverat kök,” säger Marcus Hartwall, vd på Houzz.se.

Så uppger svenskar att de påverkas av sin köksrenovering

• 22 procent äter mer frukt/grönsaker
  • 42 procent lagar mer mat hemma
  • 31 procent äter mindre hämtmat
  • 55 procent spenderar mer tid med familjen i köket efter renoveringen
  • 43 procent har mer bjudningar

Svenskarna lagar lagom

Undersökningen visar också att det är de sydeuropeiska länderna, med Frankrike, Italien och Spanien som använder köken mest för matlagning. Även om fler än 6 av 10 svenskar lagar mat hemma varje dag ligger vi i mitten av de undersökta länderna. Mest oanvända står köken i Singapore och USA, där färre än hälften dagligen lagar mat hemma.

”Även om vi har en stark tradition av att laga mat hemma i Sverige så har urbaniseringen och stadslivet i städer som Stockholm fått oss att äta allt mer ute, vilket säkert bidrar till vår placering i mitten,” säger Marcus Hartwall.

Så ofta lagar svensken mat hemma:

• Varje dag – 63%
  • 5-6 dagar i veckan – 23%
  • 3-4 dagar i veckan – 12%
  • 1-2 dagar i veckan – 2 %

Hemlagartoppen – Mest andel som lagar mat hemma varje dag

• Fransmän – 84%
  • Italienare – 83%
  • Spanjorer – 79%

Hemlagarbotten – Minst andel som lagar mat hemma varje dag

• Singaporianer – 34%
  • Amerikaner – 42%
  • Tyskar – 53%

Många svenskar spenderar 250 000 kronor

Fler än var femte svensk, 23%, lägger över 250 000 kronor på sin köksrenovering. Det placerar Sverige bland de länder som spenderar mest. Allra mest lägger australiensarna, där hela 38% lägger över 250 000 kronor på sin renovering. Minst lägger ryssarna, där endast 2% lägger över 250 000 kronor och nästan 8 av 10 ryssar lägger mindre än 40 000 kronor på sin köksrenovering.

”Att renovera köket är ett av de mer omfattande projekten man kan göra i hemmet och därför lägger många svenskar en större summa på renoveringen,” säger Marcus Hartwall.

Så mycket spenderar svenskarna på sin köksrenovering:

• Mindre än 25 000 SEK – 8%
  • 25 001 – 50 000 SEK – 10%
  • 50 001 – 100 000 SEK – 25%
  • 100 001 – 250 000 SEK – 35%
  • 250 001 – 500 000 SEK – 17%
  • Över 500 000 – 5%

Svenskar kan själva
Nära var fjärde svensk gör hela sin köksrenovering själv, utan proffshjälp. Men även om vi ligger i toppen av listan, så ligger vi fortfarande i lä i jämfört med danskarna och ryssarna. Nästan hälften av ryssarna, 47%, gör hela sin renovering själv. Minst benägna att hantera renoveringen själv är singaporianer, irländarna och britter, där endast några procent av befolkningen gör sin renovering själv.

”Även om det blivit allt vanligare att ta hjälp i vardagen vill många svenskar fortfarande göra saker själv, vilket skiljer oss från de flesta andra länder,” säger Marcus Hartwall.

DIY-toppen – vi gör mest själv när vi renoverar

• Ryssar – 47%
  • Danskar – 42%
  • Svenskar – 26%

DIY-botten – vi tar mest hjälp när vi renoverar

• Singaporianer – 4%
  • Irländare – 5%
  • Britter – 7%

Om undersökningen

Undersökningen, som genomförs av Houzz under november 2016, bygger på svar från över 15 656 bostadsägare, varav 1017 svenskar, som nyligen genomfört eller planerar att genomföra en badrumsrenovering. Respondenterna kom från USA, Kanada, Australien, Japan, Nya Zeeland, Danmark, Frankrike, Tyskland, Singapore, Irland, Italien, Ryssland, Spanien, Sverige och Storbritannien.

Andrea Romander, +46 70 634 15 16 , Andrea.romander@bm.com

Burson-Marsteller för Houzz Sverige

Houzz är den ledande community för heminredning och design som förser människor med allt som behövs för att förbättra hemmen, från början till slut – online eller från mobila enheter. Från inredning av små rum till att bygga sitt eget hem och allt däremellan, sammankopplar Houzz miljontals bostadsägare, inredningsintresserade och företag runt om i landet och över hela världen. Med världens största databas för bostadsdesign och ett levande community stärkt av teknologin, är Houzz det enklaste sättet för människor att hitta inspiration, få råd, köpa produkter och anställa företag för att omvandla sina idéer till verklighet. Huvudkontoret ligger i Palo Alto, Kalifornien, men Houzz har också internationella kontor i London, Berlin, Sydney, Moskva och Tokyo. För mer information, besök houzz.se.