HQ AB förvärvar Glitnir AB av Glitnir Banki HF

HQ AB har tecknat avtal med Glitnir banki hf om att förvärva 100 procent av aktierna i Glitnir AB mot kontant betalning av köpeskilling om cirka 60 MSEK. Glitnir AB är ett helägt dotterbolag till Glitnir banki hf. Glitnir AB erbjuder tjänster inom institutionell handel, analys, corporate finance och private banking, samt bedriver tradingverksamhet.
Affären kompletterar HQ:s befintliga verksamhet inom investment banking, och medför en breddad kundbas i och utanför Sverige. Förvärvet leder till mervärde via ett utökat produkterbjudande.

”Vi har fått ett unikt tillfälle att förvärva ett bolag som har ett attraktivt erbjudande och goda affärsvolymer trots det bistra marknadsklimatet. Kärnverksamheten växer och vi ser en stor potential i att utveckla spetskompetensen som Glitnir AB:s personal besitter inom detta område”, säger Fredrik Crafoord, vice vd HQ och chef HQ Investment Banking.

”Förvärvet av Glitnir AB innebär att vi kommer att kunna erbjuda våra kunder ökat produktutbud inom Investment Banking. Den här affären kommer också att leda till ytterligare kostnadssynergier inom administration och infrastruktur för HQ samt att HQ:s intäktbas breddas ytterligare.” säger Mikael König, VD och koncernchef på HQ.

Glitnir AB:s verksamhet är helt isolerat från Glitnir banki hf och dess ägare som är den isländska staten. Detta innebär att HQ inte kommer att ha några åtaganden gentemot Glitnir banki hf eller den isländska staten i form av kundfordringar eller inbetalningar eftersom förvärvet gäller det svenskbaserade bolaget Glitnir AB. Affären är villkorad av Finansinspektionens godkännande av HQ som ägare. Tillträde av aktierna sker i anslutning till erhållet godkännande vilket beräknas kunna erhållas inom en kortare tidsperiod.

Affären förväntas bidra positivt till HQ:s vinst per aktie under innevarande år.