Kommuniké från HQ AB (publ) årsstämma den 30 mars 2007

Vid HQ AB (publ) årsstämma den 30 mars 2007 fattades bland annat följande beslut. Styrelsens fullständiga förslag har tidigare publicerats och finns tillgängliga på bolagets hemsida, www.hq.se.

Utdelning 12,00 kronor per aktie
Årsstämman fastställde utdelning för räkenskapsåret 2006 till 12,00 kronor per aktie. Som avstämningsdag för utdelning fastställdes den 4 april 2007. Detta innebär att aktien handlas exklusive rätt till erhållande av utdelning fr o m den 2 april 2007. Utbetalning beräknas ske genom VPC AB den 11 april 2007.

Val av styrelse och revisorer
Till styrelseledamöter omvaldes Stefan Dahlbo, Carolina Dybeck, Patrik Enblad, Thomas Erséus, Curt Lönnström, Johan Piehl, Anne-Marie Pålsson, Mats Qviberg och Pernilla Ström. Mats Qviberg valdes till styrelseordförande.
Till registrerat revisionsbolag utsågs KPMG Bohlins AB med Johan Dyrefors som huvudansvarig revisor.

Aktiedelning (split)
Årsstämman beslutade att bolagets aktier skall delas (aktiesplit) så att varje aktie delas upp i två aktier samt att verkställighetsdag vid VPC för genomförande av aktiedelningen skall vara den 12 april 2007. Sista dag för handel med osplitade aktier kommer att vara den 5 april 2007.

HQ ABs personalkonvertibelprogram 2007/2011:2
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om ett personalkonvertibelprogram innefattande emission av högst 800.000 konvertibler (efter genomförd aktiedelning). Vid full konvertering kan antalet stamaktier i bolaget komma att ökas med 800.000 motsvarande en utspädning om cirka 2,8 procent räknat efter full konvertering av bolagets två tidigare under 2006 beslutade konvertibelprogram. Konvertiblerna skall löpa från och med den 1 juni 2007 till och med den 30 juni 2011. Konvertiblerna skall emitteras till en emissionskurs motsvarande konvertiblernas nominella belopp, vilket motsvarar konverteringskursen. Konverteringskursen skall fastställas till 120 procent av den volymvägda genomsnittliga betalkursen i bolagets stamaktie vid Stockholmsbörsen under perioden 23 april- 4 maj 2007. Det totala nominella lånebeloppet skall högst uppgå till det sammanlagda nominella beloppet för samtliga ovannämnda konvertibler; dock nominellt sammanlagt högst 200.000.000 kronor. På varje konvertibel, som vid konvertering skulle motsvara en stamaktie i bolaget, skall löpa en ränta som uppgår till det belopp som utbetalats på stamaktie i bolaget i form av vinstutdelning; dock lägst motsvarande en årlig ränta om 6,0 procent.

Bemyndigande för styrelsen att förvärva och överlåta egna stamaktier
I enlighet med styrelsens förslag bemyndigades styrelsen att förvärva och överlåta egna stamaktier motsvarande så många aktier att bolaget efter förvärven innehar högst en tiondel av bolagets samtliga aktier. Förslaget innebär även att HQ Bank AB inom ramen för värdepappersrörelsen får förvärva och överlåta aktier i bolaget enligt de förutsättningar som anges i 4 kapitlet 5 § lagen om värdepappersrörelse. Förvärv respektive överlåtelse får ske över Stockholmsbörsen till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Bolagsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Frågor besvaras av Patrik Enblad, verkställande direktör, tel. 08-696 17 00