Kommuniké från HQ AB (publ) årsstämma den 4 april 2008

Report this content

Vid HQ AB (publ) årsstämma den 4 april 2008 fattades bland annat följande beslut. Styrelsens fullständiga förslag har tidigare publicerats och kommer att finnas tillgängliga på bolagets webbplats, www.hq.se.

Utdelning 10 kronor per aktie
Årsstämman fastställde utdelning för räkenskapsåret 2007 till 10 kronor per aktie. Som avstämningsdag för utdelning fastställdes den 9 april 2008. Detta innebär att aktien handlas exklusive rätt till erhållande av utdelning fr o m den 7 april 2008.
Utbetalning beräknas ske genom VPC AB den 14 april 2008.

Val av styrelse och revisorer
Till styrelseledamöter omvaldes Stefan Dahlbo, Carolina Dybeck-Happe, Thomas Erséus, Mikael König, Curt Lönnström, Johan Piehl, Anne-Marie Pålsson, Mats Qviberg och Pernilla Ström. Mats Qviberg valdes till styrelseordförande.
Nedsättning av reservfond
Årsstämman beslutade att bolagets reservfond skall sättas ned med 524.676.965 kronor för överföring till fritt eget kapital. Efter genomförd nedsättning kommer reservfonden uppgå till 0 kronor.

Bemyndigande för styrelsen att förvärva och överlåta egna stamaktier
I enlighet med styrelsens förslag bemyndigades styrelsen att förvärva och överlåta egna stamaktier motsvarande så många aktier att bolaget efter förvärven innehar högst en tiondel av bolagets samtliga aktier. Förslaget innebär även att HQ Bank AB inom ramen för värdepappersrörelsen får förvärva och överlåta aktier i bolaget enligt de förutsättningar som anges i 7 kapitlet 6 § lagen om värdepappersmarknaden. Förvärv respektive överlåtelse får ske över Stockholmsbörsen till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet.

Styrelsens förslag till förfarande beträffande valberedning
Vid bolagets årsstämma 2006 beslutades om ett årligt förfarande beträffande valberedning i bolaget. Årsstämman 2008 har i enlighet med styrelsens förslag beslutat om samma årliga förfarande beträffande valberedningen som beslutades vid årsstämman 2006. Förfarandet beskrivs i sin helhet på bolagets webbplats, www.hq.se.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Bolagsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Frågor besvaras av Mikael König, verkställande direktör, tel. 08-696 17 00