POSITIV TREND INOM SAMTLIGA OMRÅDEN

Januari – Juni • RÖRELSENS INTÄKTER 424 (436) MSEK - 3% • RÖRELSERESULTAT 114 (160) MSEK - 29% • RESULTAT EFTER SKATT 87 (114) MSEK - 24% • RESULTAT PER AKTIE EFTER UTSPÄDNING 3,1 (4,2) SEK - 26% • RÖRELSEMARGINAL 27 (37)% • FÖRVALTAT KAPITAL ÖKADE 14,7 Mdr SEK SEDAN ÅRSSKIFTET TILL 69,0 Mdr SEK, VARAV NETTOINFLÖDE OM 3,4 (3,4) Mdr SEK Kommentar från VD Mikael König Årets första sex månader har varit framgångsrika. Alla våra verksamhetsområden uppvisar en positiv trend och vi har flyttat fram våra positioner ytterligare. Nettoinflödet av nya volymer inom HQ Private Banking var 3,4 Mdr SEK, vilket innebär en organisk tillväxttakt om 15 procent. Under perioden har det förvaltade kapitalet ökat med 27 procent för att vid halvårsskiftet uppgå till 69,0 Mdr SEK. Det är hela 14,7 Mdr mer än vid ingången av året vilket kommer att bidra till en högre andel återkommande intäkter och en fortsatt lönsam expansion. Per den första april genomfördes fusionen av HQ Direct. Verksamheten utvecklas enligt plan och såväl gamla som nya kunder handlar allt mer aktivt genom HQ Directs handelsplattform, DMA. HQ var under det andra kvartalet den tredje största aktören på Stockholmsbörsen, med en marknadsandel om 6,3 procent. Vidare har likviditet och riskviljan generellt ökat under perioden och bidragit till allt bättre förutsättningar för HQ Investment Banking. Tradingverksamheten, som har ett allt tydligare fokus på market making, redovisade ett nettoresultat av finansiella transaktioner och utdelningar om 79 (48) MSEK för perioden. Kostnadskontroll har fortsatt hög prioritet, och trots en del kostnader av engångskaraktär, ligger kostnaderna i linje med uppsatt mål. Koncernens löpande kostnader exklusive vinstdelning täcktes till 57 (107) procent av återkommande intäkter. Den kraftiga minskningen förklaras av en lägre andel återkommande intäkter inom HQ Direct. Som tidigare kommunicerats kommer vi att arbeta hårt för att åter nå 100 procents kostnadstäckning. Bland annat är ambitionen att realisera ytterligare synergier då vi nästa år sammanför verksamheten i Stockholm i nya kontorslokaler. Målet om en kostnadsbesparing om 75 MSEK per år för den sammanslagna verksamheten har således höjts till lägst 90 MSEK i årlig besparing. Vi har ett etablerat och framgångsrikt affärskoncept, en organisation och teknisk plattform som kan ta emot fler nya kunder och nytt kapital. Det senaste året har vi stärkt produkt- och tjänsteerbjudandet, vår lokala närvaro samt distributionskraften. Framöver kommer dessa offensiva satsningar i allt större omfattning bidra till intjäning och ökad lönsamhet.