Aktieägarna i HQ AB (publ) kallas härmed till extra bolagsstämma fredagen den 15 augusti 2008 kl. 10.00, i HQ Banks lokaler (hörsalen), Salénhuset (plan 4), Norrlandsgatan 15 (uppgång D), Stockholm

Deltagande
Aktieägare som önskar delta i bolagsstämman skall:
dels vara införd som aktieägare i den utskrift av aktieboken som görs av VPC AB (VPC) fredagen den 8 augusti 2008,
dels ha anmält sig hos bolaget senast måndagen den 11 augusti 2008 kl. 16.00

Anmälan kan ske:
•via bolagets webbplats, www.hq.se;
•per post till adress HQ AB, Juridik, Norrlandsgatan 15, 103 71 STOCKHOLM;
•per telefon 08 – 696 17 00; eller
•per telefax 08 – 696 17 01.

Vid anmälan bör uppges namn, personnummer eller organisationsnummer, telefonnummer samt aktieinnehav. I de fall ett ombud deltar i stämman bör behörighetshandlingar skickas in till bolaget i samband med anmälan. Aktieägare äger medföra högst två biträden till stämman om antalet biträden anmäls enligt vad ovan sägs om anmälan om deltagande.

Deltagande genom ombud
I de fall ett ombud deltar i stämman bör behörighetshandlingar skickas in till bolaget i samband med anmälan. Fullmaktsformulär finns tillgängligt på bolagets webbplats, www.hq.se samt skickas utan kostnad för mottagaren till de aktieägare som begär det och som uppger sin postadress eller e-postadress.

Förvaltarregistrerade aktier
För att äga rätt att delta i bolagsstämman måste aktieägare, som låtit förvaltarregistrera sina aktier, tillfälligt registrera aktierna i eget namn i den av VPC förda aktieboken. Aktieägare som önskar sådan registrering måste underrätta förvaltaren om detta i god tid före fredagen den 11 augusti 2008, då sådan registrering skall vara verkställd.

Antal aktier
Det totala antalet aktier och röster i bolaget är 27.114.480.

Förslag till dagordning
1.Stämmans öppnande
2.Val av ordförande vid stämman
3.Upprättande och godkännande av röstlängd
4.Godkännande av dagordningen
5.Val av en eller två justeringspersoner
6.Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
7.Styrelsens förslag om
a)
återköp av konvertibler utgivna under HQ AB:s personalkonvertibelprogram 2007/2011:II, samt
b)
antagande av HQ AB:s personalkonvertibelprogram 2008/2013 innefattande emission och överlåtelse av högst 1.200.000 konvertibler
8.Stämmans avslutande

Bakgrund och motiv
För att säkerställa att Koncernen fortsatt kan behålla och attrahera kompetenta medarbetare, har styrelsen i HQ beslutat att föreslå en extra bolagsstämma att befintligt konvertibellån 2007/11:2 skall återköpas och ett nytt konvertibellån erbjudas medarbetare i HQ koncernen. Löptiden för det nya lånet (”HQ konvertibler 2008/2013”) skall vara fem år. Lånet kommer att inräknas i Koncernens kapitalbas.

A. Återköp av konvertibler utgivna under HQ AB:s personalkonvertibelprogram 2007/2011:II
Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar att bolaget skall erbjuda innehavare av Konvertibler 2007/2011:II återköp av Konvertibler 2007/2011:II mot ett vederlag motsvarande 98 procent av nominellt värde, inklusive upplupen ränta fram till likviddagen, vilket enligt styrelsens bedömning motsvarar konvertiblernas marknadsvärde (”Återköpserbjudandet”). Styrelsens bedömning stöds av ett värderingsutlåtande från PricewaterhouseCoopers AB.

Acceptperioden i Återköpserbjudandet löper från och med den 18 augusti 2008 till och med den 29 augusti 2008.

Styrelseordföranden och verkställande direktören bemyndigas att vidta de smärre justeringar i beslutet som kan visa sig erforderliga i samband med genomförandet av beslutet.

B. Antagande av HQ AB:s personalkonvertibelprogram 2008/2013 innefattande emission och överlåtelse av högst 1.200.000 konvertibler (HQ Konvertibler 2008/2013)
Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar att antaga ett personalkonvertibelprogram, HQ AB:s personalkonvertibelprogram 2008/2013, innefattande emission och överlåtelse av konvertibler, i huvudsak i enlighet med nedanstående.

Bolaget skall upptaga ett konvertibelt förlagslån genom emission av högst 1.200.000 konvertibler, vilket medför att Bolagets aktiekapital vid full konvertering av Konvertibler 2008/2013 skall kunna ökas med högts 3.000.000 kronor. Antalet Konvertibler 2008/2013 och Konvertibler 2007/2011:II får tillsammans maximalt uppgå till 1.200.000, vilket innebär att det totala antalet Konvertibler 2008/2013 som kommer att emitteras kan fastställas först efter att utfallet i Återköpserbjudandet är känt. Eftersom det befintliga programmet Konvertibler 2007/2011:II omfattar högst 800.000 konvertibler, kan införandet av Konvertibler 2008/2013 således medföra en nettoökning om högst 400.000 konvertibler.

Konvertiblerna skall emitteras till en emissionskurs motsvarande konvertiblernas nominella belopp, vilket för varje konvertibel skall motsvara konverteringskursen (se nedan). Det totala nominella lånebeloppet skall högst uppgå till det sammanlagda nominella beloppet för samtliga ovannämnda konvertibler; dock nominellt sammanlagt högst 240.000.000 kronor. Konvertiblerna skall tecknas senast den 29 augusti 2008 och betalning för tecknade och tilldelade konvertibler skall erläggas senast den 11 september 2008.

Konvertiblerna löper fr.o.m. den 12 september 2008 t.o.m. den 30 september 2013 (i den mån konvertering inte skett dessförinnan). På varje konvertibel, som vid konvertering skulle motsvara en stamaktie i bolaget, skall löpa årlig ränta om 7 procent.

Varje konvertibel skall kunna konverteras till en stamaktie i bolaget på i huvudsak följande villkor. Konverteringskursen skall fastställas till 121 procent av den volymviktade genomsnittliga betalkursen för bolagets stamaktie enligt OMX Nordiska Börs Stockholms officiella kurslista under perioden 4 augusti 2008 – 14 augusti 2008. Konverteringskursen skall dock fastställas till högst 200 kronor. Konvertering skall endast kunna påkallas under perioden 1 oktober 2010 – 15 september 2013.

Rätt att teckna konvertiblerna skall, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, endast tillkomma ett helägt dotterbolag till HQ AB, med rätt och skyldighet för dotterbolaget att erbjuda anställda i HQ AB eller dess dotterföretag att förvärva konvertiblerna. Sådana överlåtelser av konvertibler skall beslutas av styrelsen för HQ AB och skall ske inom följande huvudsakliga ramar. Erbjudandena till anställda kan avse sammanlagt högst 100.000 Konvertibler 2008/2013 per anställd. Nu nämnda antal Konvertibler 2008/2013 benämns nedan ”Maximal Tilldelning”. Följande kategorier (”Kategori A, B, C, D och E” eller ”Kategorierna”) skall gälla vid tilldelning och tilldelning skall ske i tre Rundor. Inom respektive Kategori skall det finnas en ”Garanterad Tilldelning” och en ”Högsta Tilldelning” för varje person, vilken inte kan överstiga Maximal Tilldelning. Kategori A (verkställande direktör och vice verkställande direktör) skall erhålla en Garanterad Tilldelning om 30.000 Konvertibler 2008/2013 och en Högsta Tilldelning om 100.000 Konvertibler 2008/2013, Kategori B (koncernledning, cirka 8 personer) skall erhålla en Garanterad Tilldelning om 15.000 Konvertibler 2008/2013 och en Högsta Tilldelning om 50.000 Konvertibler 2008/2013, Kategori C (övriga ledande befattningshavare, cirka 30 personer) skall erhålla en Garanterad Tilldelning om 15.000 Konvertibler 2008/2013 och en Högsta Tilldelning om 30.000 Konvertibler 2008/2013, Kategori D (nyckelmedarbetare, cirka 50 personer) skall erhålla en Garanterad Tilldelning om 4.000 Konvertibler 2008/2013 och en Högsta Tilldelning om 10.000 Konvertibler 2008/2013, och Kategori E (övriga, cirka 180 personer) skall erhålla en Garanterad Tilldelning om 1.000 Konvertibler 2008/2013 och en Högsta Tilldelning om 4.000 Konvertibler 2008/2013. Såsom har beskrivits ovan är det totala antalet Konvertibler 2008/2013 som kan komma att emitteras beroende av utfallet i Återköpserbjudandet och för det fall antalet Konvertibler 2008/2013 ej räcker för att täcka Garanterad Tilldelning i respektive kategori skall Garanterad Tilldelning justeras ned i proportion till hur många Konvertibler 2008/2013 som emitteras.

Bolagets aktiekapital kan komma att öka med högst 3.000.000 kronor genom utgivande av högst 1.200.000 stamaktier. Såsom har beskrivits ovan får antalet Konvertibler 2008/2013 och Konvertibler 2007/2011:II tillsammans maximalt uppgå till 1.200.000 och därmed tillsammans maximalt ge upphov till en utspädning om 1.200.000 stamaktier. Eftersom det befintliga programmet Konvertibler 2007/2011:II omfattar högst 800.000 konvertibler, kan införandet av Konvertibler 2008/2013 således medföra en nettoökning om högst 400.000 konvertibler. För det fall samtliga Konvertibler 2007/2011:II återköps i enlighet med Återköpserbjudandet motsvarar detta en utspädning om cirka 4,2 procent av aktier och röster räknat efter full konvertering av Konvertibler 2006/2009 och Konvertibler 2007/2011:1, dock med förbehåll för den höjning som kan föranledas av omräkning av konver-teringskursen vid fondemission, nyemission samt i vissa andra fall. För det fall inga Konvertibler 2007/2011:II återköps i enlighet med Återköpserbjudandet blir utspädningen cirka 1,4 procent av aktier och röster räknat efter full konvertering av Konvertibler 2006/2009, Konvertibler 2007/2011:I och Konvertibler 2007/2011:II, dock med förbehåll för den höjning som kan föranledas av omräkning av konverteringskursen vid fondemission, nyemission samt i vissa andra fall.

I tillägg till vad som anförs under bakgrund och motiv ovan vill styrelsen anföra följande skäl för införandet av HQ AB:s personalkonvertibelprogram 2008/2013 och för avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt. Aktierelaterade incitamentsprogram för anställda i HQ-koncernen förstärker de anställdas känsla av delaktighet i företagets utveckling och leder till företagslojalitet. Under 2006 beslutades vidare om dels ett personalkonvertibelprogram som löper till 2009 (”Konvertibler 2006/2009”) dels ett ytterligare personalkonvertibelprogram som löper till 2011 (”Konvertibler 2007/2011:I”). Förra året beslutades om ytterligare ett personalkonvertibelprogram som löper till 2011 (”Konvertibler 2007/2011:II”). Av de skäl som framgår ovan föreslår styrelsen nu att konvertiblerna utgivna inom ramen för Konvertibler 2007/2011:II skall återköpas av Bolaget och ersättas med det föreliggande föreslaget som är utformat i likhet med Konvertibler 2006/2009, Konvertibler 2007/2011:I och Konvertibler 2007/2011:II.

Bolagsstämmans beslut avseende ärende 7 omfattas av 16 kap. aktiebolagslagen och är därmed giltigt endast om det biträds av aktieägare med minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid bolagsstämman.

Styrelsens fullständiga förslag avseende ärende 7 jämte handlingar enligt 15 kap 8 § aktiebolagslagen kommer från och med den 1 augusti 2008 att hållas tillgängligt hos bolaget på ovanstående adress samt kommer automatiskt att skickas till samtliga aktieägare som anmält sig för deltagande i stämman och därvid uppgivit sin postadress.

Stockholm i juli 2008
HQ AB (publ)