Valberedningens förslag till HQ AB:s årsstämma 2008

Bakgrund
I enlighet med beslut på HQ ABs (”HQ”) årsstämma 2006 utsågs i oktober 2007 en valberedning inför årsstämman 2008 med representanter för de fyra största ägarna/ägargrupperna. Dessa ägare beslutade att valberedningen skall bestå av Erik Törnberg, som representerar Investment AB Öresund, Eva Qviberg, som representerar familjen Qviberg, Peter Lindh som representerar AB Skrindan samt Christer Sandberg som representerar Sten Mörtstedt med bolag. Erik Törnberg utsågs till ordförande i valberedningen. Valberedningen har haft ett protokollfört möte samt löpande kontakt. Valberedningen offentliggör idag sina förslag till HQ:s årsstämma den 4 april 2008. Förslagen kommer även att presenteras i kallelsen till årsstämman.

Valberedningen i HQ kommer att framlägga följande förslag till bolagets årsstämma:

Val av styrelseordförande och övriga ledamöter till bolagets styrelse
Styrelsens storlek samt sammansättning, vad avser till exempel branscherfarenhet och kompetens, har diskuterats. Valberedningen har en positiv bild av såväl styrelseledamöternas kompetens som engagemang och bedömer att ledamöterna kompletterar varandra väl. Samtliga styrelseledamöter har förklarat sig tillgängliga för omval. Mot denna bakgrund bör nuvarande styrelsesammansättning inte ändras.

Valberedningen föreslår således omval av samtliga nuvarande ledamöter: Stefan Dahlbo, Carolina Dybeck-Happe, Thomas Erséus, Mikael König, Curt Lönnström, Johan Piehl, Ann-Marie Pålsson, Mats Qviberg och Pernilla Ström.

Mats Qviberg föreslås fortsätta som bolagets styrelseordförande.

Förslaget till styrelsesammansättning i HQ uppfyller Svensk kod för bolagsstyrnings regler avseende oberoende:

Stefan Dahlbo Ej oberoende relativt större ägare
Carolina Dybeck-HappeOberoende ledamot
Thomas Erséus Oberoende ledamot
Mikael König Ej oberoende relativt bolaget
Curt Lönnström Oberoende ledamot
Johan Piehl Oberoende ledamot
Ann-Marie Pålsson Oberoende ledamot
Mats Qviberg Ej oberoende relativt större ägare
Pernilla Ström Oberoende ledamot

Förslag till styrelsearvoden, utskottsarvode samt arvode till revisor
Styrelsearvode föreslås utgå till styrelsens ordförande med 600.000 kr och till övriga styrelseledamöter med 100.000 kr vardera. Ersättning för ordförande i revisionsutskottet föreslås utgå med 120.000 kr samt 60.000 kr för ordinarie ledamot i revisionsutskottet. Styrelseledamot som uppbär lön från bolaget skall inte äga rätt till arvode. Detta innebär oförändrade arvoden jämfört med föregående år.

Arvode till revisor föreslås utgå enligt godkänd räkning.

Ordförande vid årsstämman
Valberedningen föreslår att Mats Qviberg väljs till ordförande vid årsstämman.

En redogörelse för valberedningens arbete och förslag till årsstämman 2008 samt information om de föreslagna styrelseledamöterna finns tillgänglig på HQ:s webbplats, www.hq.se.

VALBEREDNINGEN I HQ AB