Stor efterfrågan på alternativa investeringar riktade mot räntemarknaden

Report this content

HQ Bank har tillsammans med Nexum Capital under det andra kvartalet lanserat HQ Loans, en fond som investerar i en väldiversifierad portfölj av nordiska företagslån. Trots ett utmanande marknadsklimat hade fonden vid stängning attraherat över 1 000 MSEK.

Fonden är en del i HQ Banks intensifierade satsning på alternativa investeringar. HQ Loans vänder sig främst till privatpersoner, entreprenörer, företag, mindre och medelstora institutioner som är kunder inom HQ Private Banking. Totalt har ett par hundra kunder tecknat sig i fonden för lägst 500 000 kronor. Fonden investerar i en väldiversifierad portfölj av i huvudsak nordiska företagslån, det vill säga bottenlån eller så kallade seniora lån, som är säkerställda. Lånen handlas för närvarande med historiskt sett höga rabatter vilket skapar intressanta affärstillfällen.
”Vi utnyttjar ett läge på kreditmarknaden där banker säljer de bästa tillgångarna till historiskt sett mycket höga rabatter och vi kan idag köpa 1 kr för 90 öre i stora fina nordiska bolag.”, säger Fredrik Crafoord, vice VD och chef för Alternativa Investeringar inom HQ.
Vid sidan av HQ Loans utvecklar HQ Bank möjligheter för mindre och mellanstora investorer att komma åt tillgångsslag som i normalt endast är avsedda för större institutioner. Framöver kommer lösningar för exponering mot realtillgångar erbjudas vid sidan av HQ Loans och nyligen lanserade HQ Private Equity.
”Alternativa Investeringar kommer vara ett självklart inslag i våra kunders portföljer framöver, och vi ser det som vår uppgift att stödja kunderna att hitta alternativ till aktieplaceringar. Genom att öka andelen alternativa investeringar får våra kunder en möjlighet att sänka risken samtidigt som en möjlighet att öka avkastningen ges, något som tidigare inte varit förenligt för privatpersoner.”, säger Fredrik Crafoord vice VD och chef för Alternativa Investeringar inom HQ.

För mer information kontakta:
Mikael König, VD HQ Bank, 08-696 17 00
Fredrik Crafoord, Vice VD HQ AB, Chef för Alternativa Investeringar, 08-696 17 00