• HQ Fonder/

Finansinspektionen har godkänt ändring av fondbestämmelser avseende OMXS30 Double Short ETF samt OMXS30 Double Long ETF.

Följande ändringar har gjorts:

-          § 1 Namnändring: Nya namn är HQ OMX Double Long ETF, HQ OMX Double Short ETF. Tidigare namn var OMXS30 Double Long ETF och OMXS30 Double Short ETF.

-          § 7: ändringen innebär att det har förtydligats att fonderna får använda sådana tekniker och instrument som avses i 16 kap. § Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2008:11) om investeringsfonder.

-          § 9: ändringen innebär bland annat att en uppdelning har gjorts mellan primär- och sekundärmarknadstransaktioner. Den tidigare skrivningen att fondandelar utges i block om 50 000 andelar eller hela multiplar därav, har tagits bort. Vidare har det införts en hänvisning till informationsbroschyren beträffande information om senaste tidpunkt för begära om försäljning och inlösen av fondandelar.

-          § 11: ändringen innebär att det har förtydligats att den avgift som fondbolaget har rätt att ta ut vid andelsutgivning och andelsinlösen ska tillfalla fondbolaget.

Fondbestämmelserna finns publicerade på fondbolagets webbsida, www.hq.se/ETF

Eventuella frågor hänvisas till Jacob Sternius, tfn 08-696 18 83