Rena indexfonder på frammarsch

Trenden bland börshandlade fonder pekar mot fler vanliga indexfonder, på bekostnad av hävstångsfonder. Det senaste svenska exemplet på det är Nasdaq 100 ETF, som följer världens största teknikbörs.

Den 10 mars 2010 var det 20-årsjubileum för Nasdaq OMX. Denna teknikbörs grundades visserligen redan 1971, men 1990 togs ett viktigt steg då bolaget öppnade kontor i Kalifornien. Sedan dess har det vuxit fram en rad extremt framgångsrika företag i Silicon Valley, varav flera handlade på Nasdaq OMX. Av de 100 största bolagen listade på Nasdaq OMX – som tillsammans utgör indexet Nasdaq 100 – har hela 28 sin bas i Silicon Valley, bland annat Google, Cisco och Ebay. Nasdaq OMX lyckas också attrahera börsbolag från sin allra största konkurrent, New York Stock Exchange (NYSE). År 2009 bytte 24 börsbolag från NYSE till Nasdaq OMX, däribland filmbolaget Dreamworks. I Nasdaq 100 finns flera av världens allra häftigaste bolag. Förutom Google vill jag gärna nämna Microsoft, Apple och Intel. Genom vår börshandlade fond Nasdaq 100 ETF är det enkelt att få exponering mot dessa bolag, säger Jacob Sternius, ansvarig för börshandlade fonder (ETF:er) på HQ Bank. I Sverige är det börshandlade fonder med inbyggd hävstång som är de allra mest populära, men i USA ser bilden annorlunda ut. Av de amerikanska privatpersoner som sparar i börshandlade fonder är det bara en femtedel som sparar i fonder med inbyggd hävstång, enligt en studie genomförd av Cogent Research. I USA är börshandlade fonder en mycket mer etablerad sparform än i Sverige och jag tror därför att vi är på väg åt samma håll här i Sverige. Nasdaq 100 ETF är ett utmärkt exempel på vilka möjligheter som finns för den som vill ha låga avgifter och hög likviditet i sitt långsiktiga sparande, säger Jacob Sternius. Fakta: NASDAQ 100 ETF ger tillgång till hundra spjutspetsbolag för 0,4% i årlig förvaltningsavgift. Fonden är lämplig för diversifiering då den påverkas av andra faktorer än Stockholmsbörsen. Fondens avkastning beror på hur NASDAQ 100 utvecklas, men av praktiska skäl är fonden handlad i svenska kronor för att man ska slippa växlingsavgifter. Bolagen på NASDAQ 100 är tillsammans värda nio gånger mer än de bolag som utgör OMX-index. Det gör att bolagen följs av många analytiker och att aktierna är mycket likvida. för mer information kontakta Jacob Sternius jacob.sternius@hq.se För att läsa rapporten i sin helhet se bifogad pdf eller gå in på hq.se/etf

Taggar: