Bokslutskommuniké 2001

Bokslutskommuniké 2001 · Resultat före omstruktureringskostnader och skatt uppgick till 33,3 (33,1) MSEK. · Förvaltat kapital uppgick per 31 december 2001 till 8 500 (8 300) MSEK. · Styrelsen föreslår utdelning om 50 öre per aktie. Intäkter Koncernen Rörelseintäkterna, dvs förvaltningsarvoden, uppgick under 2001 till 104,4 (109,0) MSEK, en minskning med 4%. Den mycket gynnsamma utvecklingen för HQ.SE Rysslandsfond och det positiva nettoflödet har påverkat intäkterna positivt. Den generellt svaga utvecklingen på världens aktiebörser, med dess negativa effekter på det förvaltade kapitalet under långa perioder under året, bidrog starkt negativt. Moderbolaget HQ.SE Fonder AB har inte haft några intäkter under året. Resultat Koncernen Resultatet före omstruktureringskostnader och skatt uppgick till 33,3 (33,1) MSEK, vilket är en ökning med 1%. Omstruktureringskostnader i samband med omställning av organisationen och utdelningen av HQ.SE Fonder uppgick till 11,3 MSEK, vilket innebär att resultatet före skatt uppgick till 22,0 (33,1) MSEK. De främsta förklaringarna till att resultatet före omstruktureringskostnader kunnat bibehållas på en hög nivå är rationaliseringar i organisationen och att marknadsföringskostnaderna reducerats till 4,0 (10,8) MSEK. Tidigare erfarenheter visar att marknadsföringsinsatser under perioder med svag börsutveckling ger dålig utdelning. Provisionskostnaderna, dvs ersättningen till distributörer (däribland PPM), har däremot ökat i jämförelse med förra året. Moderbolaget HQ.SE Fonder AB redovisar för perioden ett resultat före bokslutsdispositioner och skatt om 4,4 (-) MSEK. Finansiell ställning Koncernen Eget kapital uppgick per den 31 december 2001 till 26,6 MSEK, motsvarande 1,27 SEK per aktie. Koncernens likvida medel uppgick till 40,0 MSEK. Moderbolaget Bolagets egna kapital uppgick vid årets utgång till 22,1 MSEK och likvida medel till 1,9 MSEK. Nettoflöden och förvaltat kapital Nettosparandet, dvs insättningar minus uttag i fonder, uppgick under 2001 till 533 (1 364) MSEK. Förvaltat kapital uppgick per årsskiftet till drygt 8 500 (8 300) MSEK. Svenskarnas nettosparande i fonder uppgick under året till 57 (99) Mdr. Exklusive PPM-medel uppgick det till 45 (63) Mdr. Den svaga börsutvecklingen har troligtvis bidragit till det sjunkande nettosparandet. Börsutvecklingen förklarar också det faktum att räntefondernas andel av nettosparandet uppgick till 61%, vilket är en mycket hög andel i jämförelse med de närmast föregående åren. Nettosparandet i fonder fortsätter att i huvudsak vara en del av försäkringslösningar. Baserat på nettosparandet fortsätter HQ.SE Fonder att stärka sin position på marknaden för aktiefonder. Det relativt höga sparandet i räntefonder har dock bidragit till att HQ.SE Fonder inte kunnat fortsätta flytta fram positionerna på den totala fondmarknaden. Fondernas utveckling Flertalet aktiebörser uppvisade under året en negativ utveckling. Det förklaras främst av omvärderingen av teknologiaktier men även av en svagare konjunkturutveckling än tidigare förväntat. Paradoxalt nog utgjorde terrorattackerna mot USA den 11 september startskottet för en återhämtning på världens aktiemarknader. Utvecklingen under årets sista kvartal var mycket stark. Stockholmsbörsen, vilken redovisade en nedgång om 14,8%, har belastats av sitt stora beroende av telekombranschen. Den svenska kronans försvagning under året gör den internationella jämförelsen än mer oförmånlig. För HQ.SE Sverigefond begränsades nedgången till 8,6%. HQ.SE Strategifond, vilken är koncernens största fond, sjönk med 9,8%. Mycket glädjande är utvecklingen för HQ.SE Rysslandsfond, som har stigit med hela 107,0%. Bra utveckling kan också HQ.SE Tillväxtmarknadsfond peka på, +14,2%. Härutöver har HQ.SE Fonders räntefonder haft en positiv utveckling. Följ fondernas utveckling på www.hqsefonder.se. Övrigt Fokusering av verksamheten Ökat fokus kommer läggas på de produkter där HQ.SE Fonder med aktiv förvaltning baserad på fundamental analys erbjuder ett tydligt mervärde. Baserat på fondförmögenhet och rating är det uppenbart att HQ.SE Fonder har en profil som konkurrenskraftig förvaltare av främst svenska och östeuropeiska värdepapper. Detta har lett till att organisationen anpassats, vilket inneburit vissa personalneddragningar. Utdelning av aktier i HQ.SE Fonder AB I maj 2001 delades aktierna i HQ.SE Fonder AB med stöd av "Lex Asea" ut till aktieägarna i HQ.SE Aktiespar AB, nu namnändrat till Avanza AB. HQ.SE Fonder och Avanza bedrivs därefter som två självständiga bolag. Notering på Nya Marknaden Aktierna i HQ.SE Fonder AB är noterade på Stockholmsbörsens Nya Marknaden. Bolaget avser att ansöka om notering av bolagets aktie på Stockholmsbörsens O-lista. Firmaändring Styrelsen föreslår att bolagsstämman fattar beslut om att HQ.SE Fonder AB byter firma till HQ Fonder AB. Utsikter för 2002 Intäkts- och resultatutvecklingen är i stor utsträckning beroende av marknadsutvecklingen på i synnerhet Stockholms- och Moskvabörserna. De kostnadsreducerande åtgärder som genomförts under 2001 har skapat förutsättningar för högre lönsamhet. Utdelning Styrelsen föreslår att bolagsstämman fattar beslut om en utdelning om 50 öre per aktie. Bolagsstämma Bolagsstämma hålls den 16 april kl 18.00 på Nalen i Stockholm. Årsredovisning kommer att finnas tillgänglig på bolagets kontor från mitten av mars och kommer dessutom att skickas ut till aktieägarna. Kommande rapporttillfällen · Årsredovisning 2001 mars 2002 · Bolagsstämma 16 april 2002 · Delårsrapport januari-mars 2002 16 april 2002 · Delårsrapport januari-juni 20029 augusti 2002 · Delårsrapport januari-september 200222 oktober 2002 Endast rapporter hänförliga till årsbokslutet distribueras till aktieägarna. Övriga rapporter finns tillgängliga på bolagets kontor och sänds till de aktieägare som så önskar. Samtliga rapporter finns också tillgängliga på bolagets hemsida, www.hqsefonder.se. Stockholm den 29 januari 2001 HQ.SE FONDER AB Styrelsen Frågor besvaras av Hans Hedström, 08-5220 2600. Denna kommuniké har inte varit föremål för någon särskild granskning av bolagets revisorer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/29/20020129BIT00040/bit0001.doc Hela Bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/29/20020129BIT00040/bit0002.pdf Hela Bokslutskommunikén