Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2002

Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2002 · Förvaltningsarvodena uppgick till 30,0 (25,3) MSEK. · Förvaltat kapital uppgick till 9 000 (8 500 per den 31 december 2001) MSEK. · Resultat före skatt uppgick till 7,5 (8,2 exkl. omstruktureringskostnader) MSEK. · Nettoinflödet i fonderna uppgick till +199 (-41) MSEK. Intäkter Koncernen Rörelseintäkterna, dvs förvaltningsarvoden, uppgick under januari-mars 2002 till 30,0 (25,3) MSEK, en ökning med 19%. Den mycket gynnsamma utvecklingen för Rysslandsfonden och det positiva nettoflödet har påverkat intäkterna positivt. Moderbolaget HQ.SE Fonder AB hade under perioden inga intäkter. Resultat Koncernen Resultatet före skatt uppgick till 7,5 (8,2 exklusive omstruktureringskostnader om 3,5) MSEK, vilket är en minskning med 9%. Den främsta förklaringen till resultatminskningen är att marknadsföringskostnaderna ökats till 3,6 (0,4) MSEK. Förra årets rationaliseringar i organisationen har bidragit starkt positivt till resultatet. Provisionskostnaderna, dvs ersättningen till distributörer, har däremot ökat i jämförelse med förra året. Moderbolaget HQ.SE Fonder AB redovisar för perioden ett resultat före bokslutsdispositioner och skatt om -1,2 (-) MSEK. Finansiell ställning Koncernen Eget kapital uppgick per den 31 mars 2002 till 32,0 MSEK, motsvarande 1,52 SEK per aktie. Föreslagen utdelning, 10,5 MSEK eller 0,50 SEK per aktie, har inte reducerat det egna kapitalet. Koncernens likvida medel uppgick till 41,5 MSEK. Moderbolaget Bolagets egna kapital uppgick vid periodens utgång till 20,8 MSEK och likvida medel till 17,8 MSEK. Nettoflöden och förvaltat kapital Nettosparandet, dvs insättningar minus uttag i fonder, uppgick under perioden till 199 (-41) MSEK. Det är framför allt Rysslandsfonden som kan uppvisa goda inflöden. Förvaltat kapital uppgick per den 31 mars till 9 000 (8 500 per den 31 december 2001) MSEK. Svenskarnas nettosparande i fonder uppgick under perioden till +33 (+54) Mdr SEK. Exklusive PPM-medel uppgick det uppskattningsvis till +20 (+54) Mdr SEK. Den svaga börsutvecklingen har troligtvis bidragit till det sjunkande nettosparandet exklusive PPM. Baserat på nettosparandet fortsätter HQ Fonder att stärka sin position på marknaden för aktiefonder. Det relativt höga sparandet i räntefonder har dock bidragit till att HQ Fonder under kvartalet inte kunnat fortsätta flytta fram positionerna på den totala fondmarknaden. Fondernas utveckling Flertalet aktiebörser uppvisade under perioden en negativ utveckling. Det förklaras främst av omvärderingen av teknologiaktier men även av en osäkerhet kring trovärdigheten i bolagens ekonomiska rapportering. Investeringsfilosofin baserad på aktiv förvaltning och fundamental analys har dock medfört att HQ Fonder kan uppvisa generellt goda förvaltningsresultat. Koncernens största fond, Strategifonden, steg med 0,9%. Det kan jämföras med Stockholmsbörsen, som redovisade en nedgång om 2,7%. Sverigefonden var oförändrad. Mycket glädjande är också utvecklingen för Rysslandsfonden, som har stigit med hela 31,2%. Bra utveckling kan även Tillväxtmarknadsfonden peka på, +13,7%. Följ fondernas utveckling på www.hqsefonder.se. Övrigt Firmaändring Styrelsen har i kallelsen till ordinarie bolagsstämman, som avhålls idag, föreslagit att bolagsstämman fattar beslut om att HQ.SE Fonder AB byter firma till HQ Fonder AB. Sammanläggning av aktier Styrelsen har i kallelsen till ordinarie bolagsstämman, som avhålls idag, föreslagit att bolagsstämman fattar beslut om en sammanläggning av aktier innebärande att varje nuvarande fem aktier på nominellt 20 öre ersätts med en ny aktie på nominellt 1 krona. Sammanläggningen planeras genomföras i mitten av maj. Utsikter för kommande kvartal Intäkts- och resultatutvecklingen är i stor utsträckning beroende av marknadsutvecklingen på i synnerhet Stockholms- och Moskvabörserna. De kostnadsreducerande åtgärder som genomfördes under 2001 har skapat förutsättningar för högre lönsamhet. Marknadsföringskostnaderna bedöms under det kommande kvartalet 2002 ligga på en lägre nivå än under första kvartalet 2002. Kommande rapporttillfällen · Bolagsstämma 16 april 2002 · Delårsrapport januari-juni 2002 9 augusti 2002 · Delårsrapport januari-september 2002 22 oktober 2002 Endast rapporter hänförliga till årsbokslutet distribueras till aktieägarna. Övriga rapporter finns tillgängliga på bolagets kontor och sänds till de aktieägare som så önskar. Samtliga rapporter finns också tillgängliga på bolagets hemsida, www.hqsefonder.se. Stockholm den 16 april 2002 HQ.SE FONDER AB Hans Hedström, Verkställande direktör Telefon 08-5220 2600 Denna rapport har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/16/20020416BIT00180/wkr0001.doc Hela Rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/16/20020416BIT00180/wkr0002.pdf Hela Rapporten