HQ.SE Fonder fokuserar och renodlar verksamheten

HQ.SE Fonder fokuserar och renodlar verksamheten Mot bakgrund av att HQ.SE Fonder nu är ett fristående bolag har styrelsen beslutat att se över företagets strategi och organisation. Det har resulterat i en fokusering och renodling av verksamheten där ökad fokus läggs på de produkter där HQ.SE Fonder med aktiv förvaltning baserad på fundamental analys erbjuder ett tydligt mervärde. Baserat på fondförmögenhet och rating är det uppenbart att HQ.SE Fonder har en profil som konkurrenskraftig förvaltare av främst svenska och östeuropeiska värdepapper. Den profilen skall stärkas. Samtidigt finns, beaktat de svaga finansiella marknaderna, anledning att säkerställa en god lönsamhet i verksamheten. Lönsamheten i HQ.SE Fonder är god, men i jämförelse med förra året är den det till priset av lägre marknadsföringskostnader, en i längden omöjlig strategi. Tillsammans har detta lett fram till en ny organisation och vissa personalneddragningar. Förvaltarorganisationen anpassas till den fokuserade strategin och reduceras till storleken för några år sedan. Då var förvaltaråtagandet i princip detsamma som idag, dvs. samma värdepapper behövdes bevakas då som nu. Den senare tidens lägre kundaktivitet underlättar effektiviseringar inom fondadminstrationen. Vår bedömning är att både fondandels- och aktieägare är betjänta av en fokusering och effektivisering. Målsättningen är att erbjuda bra förvaltningsresultat i ett attraktivt sortiment av fondprodukter med olika riskprofil till konkurrenskraftiga priser. För mer information kontakta: Hans Hedström, VD HQ.SE Fonder AB Telefon: 08-5220 2600 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/13/20010913BIT00590/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/13/20010913BIT00590/bit0001.pdf