Utdelning av och handel med aktierna i HQ.SE FONDER AB (publ)

Utdelning av och handel med aktierna i HQ.SE FONDER AB (publ) Innehållsförteckning Bakgrund och motiv 1 HQ.SE Fonder i sammandrag 2 Villkor och anvisningar 3 Nya Marknaden 4 Skattefrågor i Sverige 5 Historik 6 Verksamhet 7 Finansiell översikt och proformaräkenskaper 12 Kommentar till den finansiella utvecklingen proforma 14 Övrig information 15 Aktiekapital och ägarförhållanden 16 Styrelse, företagsledning och revisorer 17 Fakta ur bolagsordningen 18 HQ.SE Aktiespar efter utdelningen 19 Revisorernas granskningsberättelse 20 Definitioner Med "HQ.SE Fonder", "företaget" respektive "bolaget" avses HQ.SE Fonder AB (org nr 556602-2777) med dotterbolag om inte annat framgår av sammanhanget. Med "HQ.SE Aktiespar" avses HQ.SE Holding AB (under ändring till HQ.SE Aktiespar AB) (org nr 556274-8458) med dotterbolag, efter utdelningen, om inget annat framgår av sammanhanget. Beskrivningen av HQ.SE Fonder och HQ.SE Aktiespar avser även tiden de utgjorde affärsområden i dotterbolag till HQ.SE Aktiespar AB om inget annat framgår av sammanhanget. HQ.SE Fonder AB Box 7828 103 97 Stockholm Besöksadress: Regeringsgatan 48 (uppgång A) HQ.SE Aktiespar AB Box 7666 103 94 Stockholm Besöksadress: Norrlandsgatan 15 (uppgång C) Detta prospekt har upprättats med anledning av utdelningen av aktierna i HQ.SE Fonder AB till aktieägarna i HQ.SE Aktiespar AB och att handel med bolagets aktier skall ske på Nya Marknaden. Prospektet består av två delar, detta dokument samt årsredovisningen för HQ.SE Aktiespar avseende verksamhetsåret 2000, vilka tillsammans utgör prospektet. Prospektet har tillsänts aktieägarna i HQ.SE Aktiespar och övriga intressenter som begärt att få löpande information från bolaget, varvid årsredovisningen för HQ.SE Aktiespar distribuerades i mars 2001. Årsredovisningen kan även kostnadsfritt beställas från HQ.SE Aktiespar samt finns tillgänglig på HQ.SE Aktiespars hemsida www.hq.se. Bakgrund och motiv I början av 2001 genomförde styrelsen i HQ.SE Aktiespar en översyn av koncernens verksamhet i syfte att säkerställa förutsättningarna för utveckling av verksamheten. Slutsatsen blev att en ytterligare renodling och fokusering var önskvärd. Vid ordinarie bolagsstämma i HQ.SE Aktiespar den 4 april 2001 beslutades i enlighet med styrelsens förslag att affärsområdet HQ.SE Fonder skall avskiljas från HQ.SE Aktiespar genom en utdelning av samtliga aktier i HQ.SE Fonder AB, med ett sammanlagt bokfört värde hos HQ.SE Aktiespar om 10 mkr, till aktieägarna i HQ.SE Aktiespar. Avstämningsdag för rätt till erhållande av aktier i HQ.SE Fonder är den 10 maj 2001. Utdelningen av aktierna i HQ.SE Fonder bör enligt en särskild lagstiftning, "Lex Asea", vara skattefri i Sverige för såväl HQ.SE Aktiespar som aktieägarna. HQ.SE Fonder-aktien kommer att bli föremål för handel på Nya Marknaden i samband med utdelningen. Beslutet att avskilja HQ.SE Fonder från HQ.SE Aktiespar och därigenom renodla de båda bolagens verksamheter baseras på uppfattningen att det långsiktigt ökar det sammanlagda värdet för aktieägarna. Motiven till beslutet är följande · Verksamheterna inom HQ.SE Aktiespar respektive HQ.SE Fonder renodlas och fokuseras. · Stordriftsfördelarna är uppenbara inom respektive verksamhet medan synergieffekterna mellan verksamheter-na är begränsade. · Renodlingen av verksamheterna förbättrar möjligheterna att aktivt medverka till strukturaffärer. · Aktieägarna får frihet att anpassa sina aktieinnehav i de båda verksamheterna. I övrigt hänvisas till redogörelse i detta prospekt, vilket är upprättat med anledning av utdelningen av aktierna i HQ.SE Fonder och att handel med bolagets aktier skall ske på Nya Marknaden. Stockholm i april 2001 HQ.SE Holding AB (publ) under ändring till HQ.SE Aktiespar AB (publ) Styrelsen Styrelsen för HQ.SE Fonder är ansvarig för beskrivningen av HQ.SE Fonder i detta prospekt. Styrelsen för HQ.SE Fonder försäkrar att, såvitt den känner till, uppgifter i detta prospekt överensstämmer med de faktiska förhållandena och att ingenting av väsentlig betydelse är utelämnat som skulle kunna påverka den bild av HQ.SE Fonder som skapas av prospektet. Stockholm i april 2001 HQ.SE Fonder AB (publ) Styrelsen ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/05/08/20010918BIT01100/bit0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/05/08/20010918BIT01100/bit0001.pdf Hela rapporten