Avanza och HQ.SE Aktiespar bildar största nätmäklaren

Avanza och HQ.SE Aktiespar bildar största nätmäklaren Avanza och HQ.SE Aktiespar går samman och bildar med närmare 80 000 aktiva kunder Nordens största nätmäklare. Med nuvarande marknadsaktivitet skapas därmed ett lönsamt bolag. - Avanzas sajt är mångfallt prisbelönt och HQ.SE Aktiespar har branschens bästa kostnadseffektivitet. Det är en kombination som skulle ta många år att bygga i praktiken. Nu kan vi på allvar utmana de traditionella bankerna och ge spararna vad de länge efterfrågat, säger Nicklas Storåkers, vd i det nya bolaget. Bolagets namn presenteras inom de närmaste veckorna. Från och med i höst, då sammanslagningen slutförs, sparar bolaget upp till 50 miljoner kronor per år. - Med vinst i ryggen kan det nya bolaget bli först med de nya tjänster inom exempelvis rådgivning och investerarstöd som ska aktivera men också attrahera helt nya sparare, säger Per Nordlander, strategiansvarig i det nya bolaget. Aktie- och fondhandel på internet har sedan sex år vuxit till nära 500 000 privatsparare i Sverige. Som mest fanns sju renodlade nätmäklare. De senaste tio månaderna har branschen med dagens affär koncentrerats till två större nätmäklare i Sverige; det sammanslagna Avanza och HQ.SE Aktiespar samt NordnetTeletrade. Det nya bolaget kommer att ha 77 000 kunder motsvarande 51 procent av de renodlade nätmäklarnas aktiva sparare. - Att vi nu bildar en nätmäklare med ordentliga förutsättningar för lönsamhet kommer stärka våra möjligheter att konkurrera med bankernas investeringstjänster, säger Nicklas Storåkers. Tydlig strategi Lönsamhet är tänkt att ge det nya bolaget en väsentlig fördel mot konkurrenterna. - Att vara lönsam i en svag konjunktur ger oss ett försprång och en plattform när vi utvecklar nya tjänster men också förbereder oss på nästa uppgång. Vi diskuterar redan hur vi ska utöka produktfloran för våra kunder och stärka bolaget ytterligare, säger Per Nordlander. Starkare bolag Profilen på det nya bolagets kunder blir också mer varierad än tidigare. - Avanzas kunder är mer handelsintensiva under vissa perioder medan HQ.SE Aktiespars kunder har en jämnare handel. Kombinationen ger ett starkare bolag och ett brett utbud av produkter och tjänster för många olika slags aktiva sparare, säger Nicklas Storåkers. Förutom att bägge bolagens kunder nu får tillgång till en rad nya tjänster kommer även fortsättningsvis ett subventionerat erbjudande till Aktiespararnas medlemmar att bibehållas. Två mycket olika företag Samgåendet innebär också att två mycket olika företag ska gå samman och agera som ett. - Avanza är en mycket kreativ organisation. HQ.SE Aktiespar är mer effektiv. Självklart innebär detta ett speciellt kulturmöte, men också ett affärsmässigt sunt möte för både kunder och aktieägare, säger Nicklas Storåkers. Totalt kommer antalet medarbetare i det nya bolaget minskas från 105 till 75. Hälften av de berörda är fast anställda. FAKTA: Avanza och HQ.SE Aktiespar går samman HQ.SE Aktiespar har förvärvat 92% av antalet aktier och teckningsoptioner i Avanza. Köpeskillingen uppgår till maximalt 5,9 milj aktier, vilket med gårdagens stängningskurs i HQ.SE Aktiespar motsvarar ett värde på 74 MSEK. Köpeskillingen uppgår till maximalt 22% av antalet aktier i HQ.SE Aktiespar efter föreslagna emissioner. Avanza och HQ.SE Aktiespar bildar tillsammans, med 77 000 aktiva depåkunder, Sveriges största internetmäklare, mätt i antal kunder. Kostnadsbesparingarna bedöms uppgå till närmare 50 MSEK årligen, vilket med nuvarande marknadsaktivitet skapar ett lönsamt bolag. Konkurrenskraftig aktör med 51% marknadsandel bland de renodlade internetmäklarna skapas genom kombination av Avanzas kreativitet med HQ.SE Aktiespars effektivitet. Föreslagen affär HQ.SE Aktiespar AB ("HQ.SE Aktiespar") har slutit avtal om att förvärva 92% av antalet utestående aktier och teckningsoptioner i Avanza Holding AB ("Avanza"). HQ.SE Aktiespar avser även att lägga bud på resterande aktier och teckningsoptioner. Den nya koncernen Avanza och HQ.SE Aktiespar kommer tillsammans ha 77 000 aktiva depåkunder (mars 2001) och bildar därmed Sveriges största internetmäklare, mätt i antal kunder. Marknadsandelen kommer därmed att uppgå till 51% bland de renodlade internetmäklarna. Avanza och HQ.SE Aktiespar står tillsammans för 6,2% av antalet transaktioner på Stockholmsbörsen under maj 2001, vilket sammanlagt utgör den fjärde största aktören. Den nya koncernen kommer att vara ett nordiskt bolag, med Sverige som bas, vilket innebär att samtliga Avanzas tidigare utländska satsningar kommer att avvecklas. Beslut om varumärke kommer att fattas under juni månad. Genom väsentliga samordningsfördelar skapas ett lönsamt bolag, med nuvarande marknadsaktivitet. De totala kostnadsbesparingarna bedöms uppgå till närmare 50 MSEK och förklaras av minskningar av både interna och externa kostnader. I förlängningen skapas också förutsättningar för intäktsförstärkningar genom ett totalt sett utökat produkt- och tjänsteutbud. Kostnadsbesparingarna beräknas löpande kunna realiseras fullt ut under hösten 2001. Engångskostnader för omstruktureringen skattas till 30-35 MSEK. Nicklas Storåkers kommer att vara vd i den sammanslagna verksamheten. Per Nordlander, idag vd i Avanza, föreslås väljas till styrelseledamot. Per Nordlander kommer även fortsättningsvis att ta en operativ roll, med ansvar för den strategiska utvecklingen av verksamheten. Nyckeltal* HQ.SE Aktiespar Resultaträkningar Avanza** jan-mars 2001 (MSEK) Rörelsens intäkter 20,2 15,7 Rörelsens kostnader -21,7 -18,7 Resultat före goodwillavskrivningar -1,5 -3,0 Aktiva depåkunder, st 53 000 24 000 Förvaltat kapital, Mdr SEK 5,8 2,8 * Före kostnadsbesparingar på 50 MSEK ** Endast Avanzas svenska verksamhet Balansräkning, skattning maj 2001 (MSEK) efter genomfört förvärv Finansiella och övriga tillgångar 720 Materiella tillgångar 20 Immateriella tillgångar 290 Tillgångar 1 030 Skulder 630 Eget kapital 400 Skulder och eget kapital 1 030 Kapitaltäckningsgrad C:a 40% Köpeskilling och finansiering Köpeskillingen för samtliga aktier och teckningsoptioner i Avanza uppgår till maximalt 5.937.500 nyemitterade aktier i HQ.SE Aktiespar, vilket med gårdagens stängningskurs motsvarar ett värde på 74 MSEK. Köpeskillingen föreslås erläggas i två delbetalningar och motsvarar maximalt 22,1% av det totala antalet aktier i HQ.SE Aktiespar efter genomförda nyemissioner. Antal aktier kommer efter föreslagna nyemissioner att uppgå till maximalt 26.927.071 st, vilket motsvarar ett börsvärde på 337 MSEK, baserat på gårdagens stängningskurs i HQ.SE Aktiespar. Första delbetalningen utgår direkt i anslutning till genomförandet av förvärvet, och motsvarar mellan 50% och 75% av den maximala köpeskillingen. Den andra delbetalningen, som är planlagd till hösten 2001, beror på kostnaden för avveckling av Avanzas utländska verksamheter, och uppgår till mellan 0% och 25% av den maximala köpeskillingen. För att genomföra föreslagna nyemissioner av aktier kommer HQ.SE Aktiespar att kalla till en extra bolagsstämma. Företrädare för HQ.SE Aktiespars största aktieägare TMT One, vars ägande uppgår till 39% av röstetal och kapital i HQ.SE Aktiespar, har förklarat att de avser att rösta för de föreslagna nyemissionerna. Förvärvet av Avanza ger upphov till en goodwill som skattas till 82 MSEK. HQ.SE Aktiespar tillämpar en avskrivningstid för goodwill uppgående till fem år. Förvärvet är bl a villkorat av att bolagsstämman beslutar om föreslagna nyemissioner och att erforderliga tillstånd och godkännanden erhålls från Finansinspektionen. Nätmäklarbranschen i Sverige Aktiva sparare Avanza+HQ.SE 77 000 NordnetTeletrade 65 000 HQ.SE Aktiespar 53 000 Nordnet 34 000 SEB Swedbank 32 000 Teletrade 31 000 Avanza 24 000 SEB 22 000 Handelsbanken 16 000 E*Trade 10 000 Nettrade 10 000 Matteus 10 000 Skandiabanken 9 000 Källa: Avanza, Nordnet mfl Före fusionsvågen Idag Aktiedirekt Avanza+HQ.SE Aktiespar Aktiespar NordnetTeletrade Avanza E*Trade E*Trade HQ.SE Nordnet Teletrade H&Q Technology har agerat finansiell rådgivare åt HQ.SE Aktiespar i samband med affären. För mer information Nicklas Storåkers, Verkställande direktör, HQ.SE Aktiespar, tel: 070-410 26 01 Per Nordlander, Verkställande direktör, Avanza, tel: 070-861 80 03 Claes Hemberg, Informationschef Avanza, tel: 070-861 80 47 claes.hemberg@avanza.se Pressmeddelande finns tillgängligt på www.hq.se, www.avanza.se. Presskonferens i Ingenjörshuset, Malmskillnadsgatan 46, kl 09.00 idag. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/08/20010608BIT00020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/08/20010608BIT00020/bit0001.pdf