Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2001

Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2001 · Rörelseintäkterna ökade med 37 procent till 37,4 (27,3) MSEK. · Resultat före omstruktureringskostnader och goodwillavskrivningar uppgick till 6,8 (4,1) MSEK. · Rörelsemarginal före omstruktureringskostnader och goodwillavskrivningar uppgick till 18 procent. · Antalet kunder ökade med 21 procent sedan årsskiftet till 78 600. · Nettoflödena i HQ.SE Fonder uppgick till -40 (+380) MSEK. Verksamhet Verksamheten inom HQ.SE-koncernen har i inledningen av 2001 fortsatt i en hög utvecklingstakt. Trots den mycket svaga marknadsutvecklingen när Stockholmsbörsen föll med 18 procent under första kvartalet, uppvisade HQ.SE totalt sett en stark tillväxt i intäkter och väsentliga förbättringar av resultatet. De viktigaste förklaringarna till den starka resultatutvecklingen är dels de intäktstillskott och kostnadsbesparingar som föranletts av förvärvet av Aktiespar Fondkommission, och dels ett positivt intäktstillskott med anledning av förvärvet av PFKs depåkundstock som konsolideras från och med 12 februari. HQ.SEs kostnadseffektivitet och stordriftsfördelar inom samtliga delar av koncernen har också varit viktiga bidragande faktorer till att verksamheten uppvisade ett positivt resultat under perioden. Den 4 april antog ordinarie bolagsstämma styrelsens förslag om att dela ut verksamheten inom affärsområdet HQ.SE Fonder. För att förbereda utdelningen och separatnoteringen av HQ.SE Fonder har ett omstruktureringsarbete genomförts inom koncernen. Resultat och ställning Koncernen Resultatet före omstruktureringskostnader och goodwillavskrivningar uppgick till 6,8 (4,1) MSEK för årets tre första månader. Rörelsemarginalen före omstruktureringskostnader och goodwillavskrivningar uppgick därmed till 18 procent. Marknadsföringskostnaderna uppgick till 0,8 (5,5) MSEK. Omstruktureringskostnaderna avseende utdelningen av HQ.SE Fonder uppgick till 3,5 MSEK, vilket innebär att rörelseresultatet efter omstruktureringskostnader uppgick till 3,3 (-3,9) MSEK. Goodwillavskrivningarna uppgick under första kvartalet till 11,0 (0) MSEK. Under de tre första månaderna uppgick provisionsintäkterna till 42,3 (30,1) MSEK och rörelseintäkterna till 37,4 (27,3) MSEK, vilka motsvarar en ökning på 41 procent respektive 37 procent för jämförbara enheter. Eget kapital uppgick per den 31 mars 2001 till 349,8 (355,3) MSEK eller 16,67 (16,93) SEK per aktie. Koncernens likvida medel uppgick till 214,1 (210,9) MSEK. Moderbolaget HQ.SE Holding redovisar för perioden ett resultat före bokslutsdispositioner och skatt om -2,2 (-7,0) MSEK. Nettoomsättningen under perioden uppgick till 0,8 (-1,0) MSEK. Bolagets likvida medel uppgick till 104 (104 per den 31 december 2000) MSEK. HQ.SE Aktiespar HQ.SE Aktiespars rörelseintäkter uppgick till 20,2 (6,1) MSEK, vilket motsvarar en ökning om 231 procent. Rörelseresultatet före goodwillavskrivningar uppgick till -1,5 (-6,2) MSEK. Provisionsintäkterna ökade med 677 procent till 17,1 (2,2) MSEK. Den kraftiga ökningen förklaras huvudsakligen av den större kundbasen. Provisionsintäkterna påverkades emellertid negativt av lägre kundaktivitet. Depåkunderna gjorde i genomsnitt 1,3 (2,8) affärer per kund och månad under första kvartalet. Det genomsnittliga courtaget per avräkningsnota för depåkunder uppgick till 76 SEK. Som ett resultat av integrationen med Aktiespar Fondkommission har dock andelen övriga provisionsintäkter, bl a depåavgifter, ökat väsentligt. De genomsnittliga totala intäkterna per depåkund uppgick därmed till 400 SEK under första kvartalet. HQ.SE Aktiespar har också genom ett attraktiv produkterbjudande fått nya institutionella kunder, vilket bidrog positivt till intäkterna. Rörelseresultatet stärktes genom de kostnadsbesparingar HQ.SE Aktiespar genomfört med anledning av förvärvet av Aktiespar Fondkommission. Efter detta ligger HQ.SE Aktiespar i det absoluta toppskiktet i branschen avseende kostnadseffektivitet, vilket bedöms vara en viktig förutsättning för långsiktig konkurrenskraft och lönsamhet. Effekten av att Stockholmsbörsen i februari förlängde öppettiderna till kl 20 har också bidragit positivt till HQ.SE Aktiespars resultatutveckling. Ett förbättrat räntenetto bidrog positivt till resultatet, bl a förklarat av ökad utlåning och införandet av en s k räntetrappa. Intäkter av engångskaraktär om 1,8 MSEK ingick också i resultatet för första kvartalet. Antalet aktiva kunder uppgick per sista mars till 52 900 st jämfört med 39 000 st vid årsskiftet. Under första kvartalet ökade antalet aktiva kunder därmed med 13 900 st, varav konsolideringen av depåkundstocken från PFK motsvarade 12 500 st. Det mycket svaga börsklimatet har resulterat i att intresset för värdepappershandel försvagades under perioden, vilket kombinerat med återhållsamhet avseende marknadsföringsinsatser, medförde att det egna inflödet av aktiva kunder endast uppgick till 1 400 (4 900) st. Det totala depåvärdet hos HQ.SE Aktiespar uppgick per kvartalsskiftet till SEK 5,8 Mdr. HQ.SE Aktiespars marknadsandel på Stockholmsbörsen under första kvartalet uppgick till 3,7 (0,3) procent av antalet transaktioner och 0,5 (0,0) procent av omsättningen. Mätt i antal transaktioner var HQ.SE Aktiespar näst störst bland de fristående Internetmäklarna och sjunde störst på Stockholmsbörsen totalt sett under det första kvartalet. Svarstiderna på HQ.SE Aktiespars hemsida har förbättrats väsentligt under perioden. Med anledning av bl a vissa problem i samband med börsens förlängda öppettider och driftstester uppgick emellertid tillgänglighetsgraden till 98,7 procent, vilket understiger den långsiktiga målsättningen om 99,5 procent. Under första kvartalet lanserade HQ.SE Aktiespar handel med utländska aktier på Jiway. Dessutom ökade intresset för bolagets bevakningstjänster per SMS och e-post markant. Under andra kvartalet kommer HQ.SE Aktiespar bl a att lansera en ny version av hemsidan. HQ.SE Fonder Rörelseintäkterna sjönk med 19 procent till 17,2 (21,2) MSEK och rörelseresultatet före omstruktureringskostnader sjönk med 19 procent till 8,3 (10,3) MSEK. Omstruktureringskostnaderna uppgår till 3,5 MSEK och är i sin helhet hänförlig till utdelningen och noteringen av HQ.SE Fonder. Minskningen av intäkterna förklaras till stor del av det svaga börsklimatet under perioden. Dels har det förvaltade kapitalet varit lägre under 2001 i jämförelse med samma period 2000 och dels har det resultatbaserade förvaltningsarvodet i HQ.SE Absolut Strategi uteblivit. Till följd av att en stor del av verksamhetens kostnader är fasta får intäktsförändringar direkt stora effekter på resultatet. HQ.SE Fonder förvaltar tolv värdepappersfonder, varav åtta aktiefonder, tre räntefonder samt en blandfond. Förvaltat kapital uppgick per den 31 mars 2001 till 7 400 (8 300 per 31 december 2000) MSEK, fördelat på 7 053 MSEK i aktiefonderna, 270 MSEK i räntefonderna samt 77 MSEK i blandfonden. Under årets första kvartal har fondsparandet i Sverige fortsatt att utvecklas positivt. Nettosparandet, insättningar minus uttag, sjönk dock med 50 procent till 11,7 Mdr jämfört med första kvartalet 2000. För aktiefonder, det för HQ.SE Fonder i särklass viktigaste segmentet, är förändringen än mer påtaglig. Nettosparandet i aktiefonder sjönk till - 1,1 Mdr, att jämföra med 16,0 Mdr i positivt nettoflöde under motsvarande period 2000. För HQ.SE Fonders del uppgick nettosparandet till -40 MSEK, att jämföra med 380 MSEK 2000. Ett större uttag i januari av en insättning som gjordes i december 2000 i en av räntefonderna har starkt bidragit till att nettoflödet blev negativt under kvartalet. Vad gäller aktiefonder så bidrog de svagt positivt till nettoflödet. Årets ändå relativt svaga intresse för aktiefonder förklaras troligen av den svaga börsutvecklingen. Under de inledande veckorna av april, när aktiemarknaderna vänt uppåt, kan HQ.SE Fonder återigen totalt registrera bra positiva nettoflöden. De svaga aktiemarknaderna har fått till följd att flertalet aktiefonder haft en negativ utveckling. Bäst avkastning hade emellertid HQ.SE Rysslandsfond och HQ.SE Tillväxtmarknadsfond, vilka ökade med 32,1 respektive 5,8 procent sedan årsskiftet. Även räntefonderna kan uppvisa en positiv avkastning. Med undantag för HQ.SE Rysslandsfond, vilken vida överträffat sitt jämförelseindex, har fonderna överlag ungefär utvecklats i linje med sina respektive jämförelseindex. Vid sidan av det löpande operativa arbetet pågår förberedelser för att organisationen väl skall kunna motsvara de krav som ställs på ett fristående noterat bolag. Därför har HQ.SE Fonder till exempel skapat egna funktioner för ekonomi, rådgivning och marknadsföring. Dessa funktioner har tidigare delats med HQ.SE Aktiespar. Arbetet med att förbättra kommunikationen med fondandelsägarna fortsätter. Det har bl a resulterat i fondförvaltarna kvartalsvis tillskriver fondandelsägarna avseende respektive marknads och fonds utveckling. Utsikter inför andra kvartalet Intäkts- och resultatutvecklingen är i stor utsträckning beroende av marknadsutvecklingen. Den svaga inledningen på april månad kombinerat med det relativt låga antalet börsdagar under andra kvartalet, bedöms medföra att såväl intäkter och resultat under andra kvartalet kommer understiga första kvartalets nivåer. Övrigt Utdelning av HQ.SE Fonder Ordinarie bolagsstämma beslutade den 4 april att anta styrelsens förslag att dela ut verksamheten inom affärsområdet HQ.SE Fonder. Utdelningen medför att aktieägare kommer erhålla en aktie i HQ.SE Fonder för varje aktie som innehas i HQ.SE Holding. Sista dagen för handel med aktier i HQ.SE Holding som inkluderar rätt till aktier i HQ.SE Fonder är den 7 maj. HQ.SE Fonder kommer noteras på Nya Marknaden och första noteringsdag planeras bli den 14 maj. Noteringsprospekt kommer hållas tillgängligt och skickas ut till samtliga aktieägare i början av maj. I affärsområdesredovisningen framgår vilka effekter utdelningen kommer att ha på intäkter och kostnader. Utdelningen kommer att medföra att koncernens egna kapital minskar med cirka 12 MSEK samt att balansomslutningen minskar med cirka 25 MSEK. Firmabyte Med anledning av det genomförda förvärvet av Aktiespar Fondkommission och utdelningen av HQ.SE Fonder antog ordinarie bolagsstämma förslaget om att HQ.SE Holding AB byter firma till HQ.SE Aktiespar AB. Firmabytet bedöms genomföras under maj månad. Kommande rapporttillfällen Delårsrapport januari-juni 2001 10 augusti 2001 Delårsrapport januari-september 200125 oktober 2001 Bokslutskommuniké februari 2002 Stockholm den 24 april 2001. Nicklas Storåkers, Verkställande Direktör Telefon 08-562 250 00 Denna rapport har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/24/20010424BIT00230/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/04/24/20010424BIT00230/bit0001.pdf Hela rapporten