HQ.SE Aktiespar AB (publ)

Report this content

HQ.SE Aktiespar AB (publ) (nedan kallat "Bolaget") kallas härmed till extra bolagsstämma fredagen den 29 juni 2001 klockan 13.00 i Forum, Salénhuset, Norrlandsgatan 15, Stockholm. Rätt att deltaga i stämman Aktieägare som önskar deltaga i stämman skall - dels vara införd i den av VPC AB förda aktieboken den 19 juni 2001, - dels anmäla sitt deltagande till Bolaget senast tisdagen den 26 juni 2001 klockan 16.00. Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier genom bank eller värdepappersinstitut måste för att äga rätt att deltaga i stämman tillfälligt låta registrera om aktierna i eget namn. Sådan registrering måste vara verkställd hos VPC AB den 19 juni 2001, vilket innebär att aktieägarna i god tid före detta datum måste underrätta förvaltaren. Anmälan till stämman Anmälan om deltagande på stämman kan ske skriftligt till HQ.SE Aktiespar AB (publ), Box 7666, 103 94 Stockholm, per telefon 08-562 250 00 eller per fax 08-522 026 12. Vid anmälan bör uppges namn, person- eller organisationsnummer, adress, telefonnummer och aktieinnehav samt i förekommande fall uppgift om ställföreträdare, ombud och biträde. Till anmälan skall därtill i förekommande fall bifogas fullständiga behörighetshandlingar såsom registreringsbevis och fullmakt för ställföreträdare och ombud. Förslag till dagordning 1. Val av ordförande vid stämman 2. Upprättande och godkännande av röstlängd 3. Godkännande av dagordning 4. Val av en eller två justeringsmän 5. Prövning om stämman blivit behörigen sammankallad 6. Styrelsens förslag till bemyndigande för styrelsen enligt 4 kap. 15 § aktiebolagslagen 7. Bestämmande av antalet styrelseledamöter 8. Val av ny styrelseledamot 9. Övriga ärenden 10. Stämmans avslutande Styrelsens förslag till bemyndigande för styrelsen enligt 4 kap 15 § aktiebolagslagen (punkt 6 på dagordningen) Bolaget har ingått avtal om förvärv av aktier och optioner i Avanza Holding AB med aktieägare och optionsinnehavare innehavande 90,8 procent av samtliga aktier och optioner i Avanza Holding AB. Betalning för aktier och optioner i Avanza Holding AB samt reglering av tilläggsköpeskilling skall erläggas med aktier i Bolaget. Betalning för aktier och optioner i Avanza Holding AB erläggs genom apportemission, medan eventuell tilläggsköpeskilling erläggs genom att fordran på tilläggsköpeskilling används för att teckna aktier i Bolaget i en kvittningsemission. Styrelsen föreslår därför att bolagsstämman fattar beslut om att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om nyemission av aktier enligt nedan. Aktieägare som tillsammans representerar cirka 39 procent av röstetalet och kapitalet i Bolaget har förklarat sig stå bakom styrelsens förslag till bemyndigande. Styrelsen föreslår att extra bolagsstämman skall besluta att bemyndiga styrelsen att, längst intill nästa ordinarie bolagsstämma och utan företrädesrätt för aktieägarna, vid ett eller flera tillfälle(n) besluta om nyemission av högst 5.937.500 stamaktier riktade till ägarna av aktier och optioner i Avanza Holding AB innebärande en ökning av aktiekapitalet med högst 14.843.750 kronor. Betalning för de nya aktierna skall kunna ske genom apport eller genom kvittning. Skälet till att avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt skall kunna ske är att Bolaget ingått avtal om förvärv av aktier och optioner i Avanza Holding AB mot betalning i egna aktier. Eventuella emissioner av aktier skall ske till marknadsmässiga villkor. Styrelsens förslag till antal styrelseledamöter och ny styrelseledamot (punkt 7 och 8 på dagordningen) Aktieägare som tillsammans representerar cirka 39 procent av röstetalet och kapitalet i Bolaget har meddelat styrelsen att de under punkt 7 och 8 avser att, under förutsättning att föreslaget bemyndigande under enligt punkt 6 biträds av erforderlig majoritet, rösta för att antalet styrelseledamöter skall utökas till sju och att som ny ledamot välja Per Nordlander. Det noteras att Sven Hagströmer, Anders Högström, Kurt Malmgren, Nicklas Storåkers, Jonas Wahlström, och Anders Elsell kvarstår som ledamöter. Styrelsens fullständiga förslag enligt punkt 6 på dagordningen samt handlingar enligt 4 kap 4 § aktiebolagslagen kommer att hållas tillgängliga på Bolagets kontor från och med den 22 juni 2001 och sändas till aktieägare som så begär samt uppger sin adress. * * * Stockholm i juni 2001 HQ.SE Aktiespar AB (publ) Styrelsen ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/14/20010614BIT00420/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/14/20010614BIT00420/bit0002.pdf