HQ.SE Aktiespar byter namn till Avanza

Report this content

HQ.SE Aktiespar byter namn till Avanza Avanza blir det nya namnet efter samgåendet mellan Avanza och HQ.SE Aktiespar. Under september kommer ändring av både firma och varumärke att genomföras. Bolaget föreslås noteras på O-listan under kortnamnet AZA. - Avanza var ett naturligt val i och med att bolagets tjänster kommer att utgå ifrån Avanzas mångfallt belönta sajt. HQ.SE Aktiespar bidrar med branschens bästa priser. Nu ska vi öka flödet av privatsparare som lämnar bankerna för att själva sköta sina investeringarna, istället för att lita på låga bankräntor, säger vd Nicklas Storåkers. Med anledning av förvärvet av Avanza föreslås HQ.SE Aktiespar AB byta firma till Avanza AB. Firmaändringen beräknas bli genomförd under september månad, under förutsättning att en extra bolagsstämma beslutat om ändring av bolagsordningen i enlighet med förslaget. I samband med bytet av firma kommer även varumärket Avanza att introduceras under hösten för samtliga bolagets produkter och tjänster. Avanza och HQ.SE Aktiespar i topp Enligt senaste jämförelsen av nättjänsterna, genomförd av Sparöversikt, lägger HQ.SE Aktiespar och Avanza beslag på bägge topplaceringarna, samtidigt som de stora bankerna hamnar längst ner på listan. - Detta tar sig också uttryck genom att våra kunder är mer aktiva än bankernas. Bankernas kunder gör både minst antal affärer och till de minsta beloppen. Det spelar ingen roll hur börsen går om inte branschen kan ge kunderna mer stöd och kvalificerade analyser, säger Nicklas Storåkers. Välbesökt sajt Att välja namn på det nya bolaget var enkelt, menar Nicklas Storåkers: - Avanza har senaste året vunnit en rad utmärkelser för bästa nätmäklare och bästa e-handelssajt. Dessutom har Avanza den mest välbesökta sajten, med branschrekordet på över 250 000 unika besökare på en månad. Det gör sajten till en av de stora sajterna i Sverige. Konkurrenterna har en tiondel av den trafiken. Detta har också gjort Avanza till mer igenkänt. För mer information Nicklas Storåkers, Verkställande direktör HQ.SE Aktiespar, tel: 08-562 250 01. Claes Hemberg, Informationschef Avanza, tel: 070-861 80 47 claes.hemberg@avanza.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/27/20010627BIT00240/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/27/20010627BIT00240/bit0002.pdf