• HRF/

Report this content

John Herrström, Hotell och Restaurang Facket, i skarp kritik mot skollagskommittén förslag: - Stopp för natt- och helgdagis är ett kraftigt steg tillbaka i jämställdhetsarbetet Skollagskommittén föreslår att landets kommuner inte längre ska behöva ordna barnomsorg på nätter och helger. Hotell och Restaurang Fackets förbundsordförande John Herrström menar att detta är ett föråldrat tankesätt som hindrar kvinnans frihet och yrkesval. - Det är ingen nyhet att det fortfarande är kvinnan som bär det tyngsta ansvaret för barnen. Om förslaget går igenom skulle det innebära att många ensamstående mödrar inte kan jobba kvar i vår bransch eftersom kvälls- natt- och helgarbete ofta ingår i jobbet. John Herrström anser att statens och kommunernas ansvar är allra tyngst och ska vara föredömen i jämställdhetsarbetet. Man måste markera att kvinnornas jobb på arbetsmarknaden är lika värdefullt som männens och att det därför är viktigare än någonsin att ha fungerande barnomsorg dygnet runt. HRF har länge kämpat för en utökad barnomsorg på obekväma arbetstider. - Förslaget verkar ogenomtänkt. Ska det endast vara möjligt för kvinnor och män utan barn att jobba i branschen i fortsättningen? Det är en stor rättvise- och jämställdhetsfråga. Om förslaget går igenom får det konsekvenser för stora grupper i samhället. Det handlar inte bara om HRFs medlemmar, utan även för de kvinnodominerande områdena inom t ex Kommunal, Handels och Vårdförbundet där kvälls-, natt- och helgarbete också är vardagsmat. - Det är tragiskt att vi fortfarande så lättvindigt offrar jämställdheten och kvinnornas karriär! Den här gången är det kommunernas ekonomi som är täckmanteln för att göra det legitimt. Vad ska man hitta på nästa gång? säger John Herrström. För ytterligare information kontakta: John Herrström, förbundsordförande, 070-689 02 33 Beatrice Sagfors, pressinformatör, 070-265 25 52 www.hrf.net ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/19/20021119BIT00170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/19/20021119BIT00170/wkr0002.pdf