• HRF/

Arbetsgivarna i hotell- och restaurangbranschen vill inte höja minimilönerna med en enda krona - Det kan vi inte acceptera! säger Birgitta Kihlberg, ordförande för Hotell och Restaurang Facket. - I SHRs motbud finns inga som helst lönepåslag, inte ens för de lägst avlönade. I praktiken innebär det ett minusbud eftersom flera av arbetsgivarens förslag leder till kostnadsminskningar för dem och löneminskningar för våra medlemmar. Arbetsgivarna vill t ex direkt med den anställde kunna avtala bort övertidsersättningen. Totalt innebär SHRs bud en ökad flexibilitet på medlemmarnas bekostnad. SHR vill istället för generella påslag att en större del av löneutrymmet ska fördelas individuellt och lokalt. - Det är ett oväntat bud som leder till stagnation istället för utveckling i en tillväxtnäring. Arbetsgivaren pratar mycket om branschens utveckling och om vikten av kompetent och engagerad personal. Men det finns ingenting i motbudet som ger mer pengar, ökat inflytande eller tryggare anställningsformer. Utan dessa grundförutsättningar rycker man undan möjligheterna för expansion i en bransch med stor potential, säger Birgitta Kihlberg. På onsdagen är HRFs samtliga ombudsmän samlade i Stockholm för att bland annat diskutera lönebudet från arbetsgivarna. För mer information kontakta: Birgitta Kihlberg, förbundsordförande, 070 - 894 51 52 Ella Niia, avtalssekreterare, 070 - 652 24 33 Läs mer om avtalskraven på www.hrf.net HRF är fackförbundet för arbetare inom bl a hotell,- restaurang, nöjes- och turismnäringen. HRF har ca 60 000 medlemmar. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/17/20040317BIT20810/wkr0006.pdf