• HRF/

Birgitta Kihlberg ny förbundsordförande för Hotell och Restaurang Facket

Birgitta Kihlberg ny förbundsordförande för Hotell och Restaurang Facket HRFs förbundsstyrelse utsåg idag Birgitta Kihlberg till ny förbundsordförande för Hotell och Restaurang Facket efter John Herrström som avled i december 2003. Birgitta Kihlberg blir förbundets första kvinnliga förbundsordförande och är utsedd till och med HRFs ordinarie kongress 2005. Per Persson som tidigare varit tredje förbundsordförande träder nu in som andre förbundsordförande. Tredje ordförandeposten blir vakant fram till kongressen 2005, då ombuden beslutar hur förbundets arbetsutskott ska se ut. Birgitta Kihlberg Birgitta Kihlberg är 59 år och är utbildad kallskänka. Åren 1970-1972 studerade hon vid Brunnsviks folkhögskola. Därefter utbildade hon sig till socionom vid socialhögskolan i Lund. Birgitta har bland annat jobbat på kvinnofängelset Hinseberg. Hon har också läst vid juridiska fakulteten, Stockholms universitet. Birgitta Kihlberg påbörjade sin fackliga bana i Skåne där hon startade upp en platsklubb och blev efter en tid ordförande i Kristianstadssektionen. Hon arbetade efter det ett par år på Stockholmsavdelningen som ombudsman innan hon började på förbundskontoret 1978. Birgitta Kihlberg var som förbundsombudsman särskilt intresserad av arbetsmiljö-, socialförsäkrings- och ekobrottsfrågor. 1988 valdes hon till förbundssekreterare. 1996 bytte man namn från förbundssekreterare till andre ordförande och Birgitta Kihlberg valdes då istället till förbundets andre ordförande. Per Persson Per Persson är 42 år och arbetade tidigare som servitör. Per har varit medlem i facket sedan 1979 då han parallellt med skolan arbetade som frukostbiträde. Han gick därefter Restaurangskola och jobbade efter detta som servitör. Hösten 1993 började Per jobba som ombudsman, efter tre års fackligt arbete på heltid. Per har varit ombudsman både på Stockholmsavdelningen och Västeråsavdelningen innan han började jobba på förbundskontoret i november 2000. Han har bland annat jobbat med studier, avtalsförsäkringar och kollektivavtalsförhandlingar. Per valdes till tredje förbundsordförande under kongressen 2001. För ytterligare upplysningar kontakta Birgitta Kihlberg, förbundsordförande, tel 070-894 51 52 Beatrice Sagfors, pressinformatör, tel 070-265 25 52 Du kan också hitta mer information på vår hemsida: www.hrf.net ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/19/20040119BIT20140/wkr0006.pdf