De nordiska Hotell och Restaurang Facken håller kongress

De nordiska Hotell och Restaurang Facken håller kongress Nordens samtliga LO-ordföranden är på plats I dag, fredagen den 3 september, inledningstalade Svenska Hotell och Restaurang Fackets ordförande Birgitta Kihlberg i Esbo, Helsingfors. Bland gästerna finns alla nordens LO-ordföranden samt de två yrkesinternationalerna. Kongressen har att behandla ett nordiskt agerande gentemot EU när det handlar om servicenäringens roll som motor i samhällsekonomin. -Det är viktigt att fackförbunden i Norden enas om en strategi och hållning gentemot Europa, sade Birgitta Kihlberg. De koncernfackliga frågorna blir allt viktigare för fackföreningsrörelsen. - Multinationella företag köper upp företag inom hotell- och restaurangnäringen. Därför är de koncernfackliga frågorna av strategisk betydelse för oss, sade Birgitta Kihlberg. Kongressen kommer att behandla fackföreningsrörelsens samarbete med socialdemokratin: - Det är ett samarbete som behöver utvecklas och fördjupas ytterligare, sade Birgitta Kihlberg. Hon konstaterade att det finns en oro över hur arbetsmarknaden kommer att utvecklas i och med EUs utvidgning. - På kort sikt sätter EUs utvidgning de stora skillnaderna i medborgarnas livssituation i fokus, konstaterar Birgitta Kihlberg. Efter Birgitta Kihlbergs inledningsanförande samlades de nordiska LO-ordförandena till en debatt om medlemskapets värde, medlemsrekrytering och utvecklingsmöjligheter för den fackliga verksamheten i norden. För ytterligare information: Birgitta Kihlberg, förbundsorförande, tel. 070-894 51 52 Marie Kolbengtsson, koordinering, telefon 070-283 38 55 Hotell och Restaurang Facket organiserar anställda inom bl a hotell-, restaurang,- och turistnäringen. HRF har ca 60 000 medlemmar. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT20310/wkr0001.pdf